Je winkelvoorraad slim beheren: het is een kunst op zich. Hoe pakken grote spelers warehouse managment aan? En hoe kan jij het?

België lijkt op het vlak van e-commerce nog een record aan diggelen te slaan: de online omzet in ons land zou de snelste stijging doormaken in heel Europa.


Cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe tonen aan dat de Belgische bevolking hun gading steeds meer online vindt. In het onderzoek werd de online handel in Europese landen onder de loep genomen, en kwam België uit de bus als een van de primussen van de klas. Een omzetstijging van 13,4 procent zou betekenen dat ons land de snelste groeier in heel Europa is op het gebied van e-commerce. Buurlanden als Nederland (11,8 procent), Frankrijk (9,4 procent), en Duitsland (10,5 procent) steken we zo vlotjes voorbij.

Nieuwe maatregelen

Verder blijkt ook dat bijna iedereen in België aan het webshoppen is gegaan; maar liefst driekwart van de bevolking boven 15 jaar heeft al online gewinkeld, terwijl ongeveer de helft van de senioren zich ook laten verleiden tot een online aankoop. De gemiddelde uitgave per jaar schommelt rond de 1.265 euro, volgens de cijfers.

Voorzitster van BeCommerce Patricia Ceysens dankt de groei aan “verschillende nieuwe maatregelen” die de Belgische e-commerce een duwtje in de rug geven, zoals de overeenkomst over nachtarbeid bij webhandelaars.


Optimistisch

In het onderzoek wordt gesproken over een recordomzet van meer dan 9 miljard euro; een wellicht optimistisch cijfer. Zowel sectorvereniging Comeos, als ons eigen marktonderzoek in het Twinkle Jaarboek schatten de totale omzet in 2016 heel wat lager in. Desalniettemin een mooi resultaat, maar geen recordbreker, zoals BeCommerce en anderen voorspiegelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here