Grote online merken besteden verrassend weinig aan online reclame, zo blijkt. Het grootste deel van de reclamebudgetten verdwijnt nog steeds naar traditionele media zoals televisie, radio en tijdschriften


Uit onderzoek van de Merken Top 40 blijkt dat de vier aanvoerders van de Twinkle100 – de honderd grootste, Nederlandse e-tailers – het meeste reclame maken via zulke traditionele media. Ook krijgen ze relatief hoge waarderingen in sociale media, hoewel hun bereik daarin niet boven dat van andere branches uitspringt.

Weinig budget naar online ads

Onderzoeksbureau DVJ Insight analyseerde in opdracht van de Merken Top 40 de waardering, bestedingen en ‘social buzz’ voor de e-tail. Daaruit blijkt dat Coolblue en bol.com slechts een derde van hun advertentiebudget aan online reclame besteden. Bij Zalando en wehkamp is dat nog een stuk minder; respectievelijk vijf tot tien procent. Coolblue zet voornamelijk in op televisie, terwijl bol.com op televisie, radio en in tijdschriften adverteert.

Bol.com meest gewaardeerd

In het kader van ‘social’, dat onder meer de zichtbaarheid van een merk in social media en het aantal views van meldingen daarin omvat, scoren de e-tailers hoog op waardering. De waarderingsscore ligt voor de e-commerce (28 procent) hoger dan het gemiddelde in andere branches (21 procent). Bol.com trekt het branchegemiddelde flink omhoog door een positieve waarderingsscore van ‘ruim 50 procent’ en laat Coolblue (21 procent) en Zalando (20 procent) daarmee behoorlijk achter zich. Wehkamp scoorde 17 procent.


De hoge waarderingsscore houdt echter niet in dat de aanvoerders van de Twinkle100 meer mensen bereiken op sociale media dan andere branches doen. Het gemiddelde bereik daarin telt 10 tot 15 miljoen gebruikers; bol.com (15 miljoen) en Coolblue (11 miljoen) springen daar niet bovenuit. Zalando en wehkamp blijven achter met bereik van respectievelijk 2 en 1 miljoen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here