Nieuws

Bijna helft aangiftes bij meldpunt winkelfraude gaat over online verkoop

Het nieuwe Belgische meldpunt voor consumentenfraude is nog maar een goed half jaar oud, maar er is al een duidelijk trend: een aanzienlijk deel van de klachten gaat over e-commerce.

45 procent van de aangiftes die het Meldpunt van de Economische Inspectie sinds februari ontving, handelen over online verkoop of online reclamemethodes. Dat heeft de organisatie vrijgegeven in een persbericht. Het cijfer is opmerkelijk: ondanks de opmars van online winkelen, maakt e-commerce toch nog maar 16 procent uit van het totaal aantal besteedde budget in de Belgische economie.

Fraude meer gerapporteerd

Het nieuwe Meldpunt werd in februari 2016 gelanceerd onder de auspiciën van federaal Minister van Werk Kris Peeters. Slachtoffers van fraude, misleiding, bedrog of oplichting kunnen er zich aanmelden.

Tot nu toe hebben 14.000 personen zich tot het meldpunt gewend, dat online te bereiken is op Meldpunt.belgie.be. Volgens de minister is dit een stijging van 44 procent van het aantal aangiftes. ‘Veel consumenten en ondernemers wisten voorheen niet goed waar ze terecht kunnen met hun fraude-ervaring. Het Meldpunt komt hier aan tegemoet en helpt consumenten en ondernemers om hun rechten te kennen en om ze af te dwingen,’ aldus Peeters.

Levering grootste pijnpunt

De meeste meldingen die de organisatie binnenkreeg betroffen problemen bij de levering van goederen (1.236), spookfacturen (1.169) en ongewenste communicatie (1.169). Het overgrote deel van de slachtoffers lijdt beperkt financieel verlies, een klein percentage noteert bedrog waarbij 2.000 euro tot meer dan 100.000 euro in het spel is.

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business