Nieuws

Opnieuw groei voor Belgische e-commerce

De Belgische e-commercesector blijft het goed doen, hoewel stijgingen over het algemeen miniem zijn. Dat blijkt uit onderzoek van BeCommerce.

De grootste stijging was dit kwartaal afkomstig van de totale online uitgaven: van april tot juni gaven Belgen zo’n 2,2 miljard euro uit. Dat betekent een groei van 10 procent op jaarbasis.

 

Voor de rest zijn de verschillen tegenover dezelfde periode vorig jaar vrij klein. Er zijn 0,5 procent meer Belgen die online shoppen, wat nog steeds neerkomt op bijna driekwart van de bevolking. Er zijn 3 procent meer aankopen gebeurd, en gemiddeld wordt er iets meer besteed per aankoop. In dit kwartaal werd gemiddeld 322 euro gespendeerd, tegenover 294 euro vorig jaar.

 

Ook qua populairste sectoren zijn er geen radicale veranderingen. De reissector is goed voor de grootste aandeel in uitgaven, wellicht een handje geholpen door het vakantieseizoen. Media & entertainment, denk aan boeken of dvd’s, gaat lopen met het grootste aantal aankopen met zo’n 3,5 miljoen aankopen dit kwartaal. Grootste groeier blijkt de voedingsbranche. Met een groei van maar liefst 175 procent, rijfde de sector 65 miljoen binnen.

 

Ten slotte wordt een kleine evolutie bij de handelaars zelf duidelijk. Verzendkosten lijken te dalen: vorig jaar bedroegen deze nog 2 procent van de totale uitgaven online, terwijl dat nu gedaald is naar 1,7 procent. Een positieve evolutie, aangezien verzendkosten het tweede grootste nadeel zijn voor Belgische klanten. Op één staat de ontastbaarheid van het product: voor je het bestelt, kan je het product niet in levenden lijve inspecteren, en dat bevalt de Belg nog steeds niet.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/166929/belgische-kleinhandel-neerwaartse-spiraal/

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business