Vorige week vond de Belgische telg van de Facebook Boost your Business-tour plaats. Het evenement in Brussel werd opgericht om de digitale revolutie en de daaraan verbonden kansen concreet voor te stellen aan kmo’s, legt spreker Bart Van de Vel uit.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

“De consument is veranderd. Tegenwoordig spenderen we tot drie uur per dag mobiel, waarbij zo’n twintig procent naar Facebook en Instagram gaat: een totale revolutie! Als kmo-eigenaar weet je dat, want je doet het zelf, maar het is niet altijd evident om dat te vertalen naar je business,” legt Van de Vel, verantwoordelijke voor Global Marketing Solutions bij Facebook, uit.

Revolutie

bart-van-de-vel-facebook
Bart Van de Vel: “Er is echt een kans om het nog veel beter te doen.”

Facebook is voor vele kmo’s, naast de eigen webshop, een van de voornaamste kanalen om in contact te komen met klanten. Waarom is Facebook zo belangrijk in de hedendaagse e-commerce?

 

“Wat Facebook echt goed doet is: het is best gemakkelijk. Je opent een pagina in een paar klikken en je bent vertrokken. Vanuit die pagina kan je met klanten communiceren, je verhaal vertellen en bezoekers naar je webshop leiden,” verklaart Van de Vel. “Een mooie mobiele website bouwen vereist geld en expertise, en da’s een grote stap. Bovendien zit er achter de Facebook-pagina een slim systeem van advertenties en dataverzameling.” Kortom: de juiste doelgroep bereiken én begrijpen.

 

Toch is er voor Belgische kmo’s nog ruimte voor verbetering. Vaak zijn online ondernemers nog niet op de hoogte van het potentieel van digitale kanalen zoals Facebook en Instagram, zo blijkt op de conferentie. “Er is echt een kans om het nog veel beter te doen,” beaamt Van de Vel. “Je steekt zoveel energie in dat kind van je, en als je met een klein beetje moeite en wat extra Belgische goesting er zoveel meer uit kan halen, is dat jammer dat dat niet gebeurt.

Doen

Een Belgische onderneming die de kansen van de online revolutie met twee handen aangrijpt, is Doen. Het Gentse kookmagazijn biedt sinds 2010 degelijk keukengerei aan, zowel in een fysieke winkel als online. “Wij zijn een ouderwetse winkel in een hedendaags jasje,” omschrijft mede-oprichter Edwin Koster. Volgens hem is het grootste struikelblok voor elke beginnende webhandelaar het digitaliseren van het eigen concept.

 

“Dat lukt niet door je concept in tien regels uit te schrijven en wat foto’s van je winkel te plakken. Het gaat om je genre, je karakter, je stijl te digitaliseren. In het begin heb ik bijvoorbeeld geleerd dat knoppen op een website rond moeten zijn, dat een schaduw sneller doet klikken, enzovoort. Dat klopt, maar als je start en je hebt tien bezoekers, maakt dat geen verschil. Het moet beginnen bij het vertalen van je concept.”

 

Hij legt uit dat Doen inmiddels beroep doet op copywriters en bloggers om sociale media-kanalen te voorzien van originele content. Facebook is daarbij een handig medium. “Het is een zeer leesbaar boek, en het is makkelijk om een vat te krijgen op je bezoekers,” zegt Koster. “In de toekomst willen we ook meer inzetten op Instagram, naarmate we meer leren en we onze eigen weg vinden. Je eigen identiteit blijft het belangrijkst.”

 

instagram-facebook

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here