Na BeCommerce komt ook Comeos op de proppen met cijfers voor het online koopgedrag van de Belgische consument.


 

Het is al de zesde keer op rij dat Comeos het E-commerce Belgium 2016 rapport uitbrengt. Bron voor het rapport zijn 1.509 respondenten tussen 18 en 70 jaar oud, die de afgelopen 12 maanden minstens één online aankoop hebben gedaan. Mannen en vrouwen waren daarbij gelijk verdeeld, terwijl 60 procent afkomstig was uit Vlaanderen, en 40 procent uit Wallonië.

 


Het rapport focust zich op de verkoop van diensten en goederen aan consumenten (B2C). Belangrijkste conclusie is dat de uitgaven op maandbasis met 30 procent zijn gestegen: van 153 euro in 2015, naar 199 euro per maand in 2016. Comeos verrekent dit naar een gemiddelde uitgave van 2.388 euro per jaar. Dat lijkt ons echter wat kort door de bocht, ook al omdat de originele vraagstelling gaat over de specifieke uitgaven in de afgelopen maand (het onderzoek vond plaats in maart-april 2016).

 

Op zich blijft een toename van de uitgaven een positieve evolutie, ware het niet dat het aantal online kopers stagneert. ‘Ruim zeven miljoen Belgen of 64 procent van de bevolking, kocht het afgelopen jaar online, dat is evenveel als vorig jaar’, aldus Dominique Michel, de ceo van Comeos. De vorige jaren steeg het aantal kopers gestaag, maar die trend lijkt nu dus gestopt. We geven dan wel meer uit, en dit op regelmatigere basis, maar het aantal kopers stijgt niet. Wat betreft het profiel van de online kopers, gaat het volgens het onderzoek van Comeos vooral om welgestelde, jonge mannen.

Showrooming

Opvallend is ook dat 45 procent van de ondervraagden aangeeft eerst online inspiratie op te doen en te vergelijken, om vervolgens in de fysieke winkel het product te gaan kopen. Het omgekeerde fenomeen, dat bekend staat onder showrooming, geldt ook: 24 procent gaat eerst in de winkel kijken om het daarna ergens online te kopen.

 

En wat kopen we het liefst? De klassiekers: kledij, overnachtingen en schoenen zijn de populairste online aankopen van de Belg. Reistickets zag een terugslag van 6 procent, wat hoogstwaarschijnlijk te wijten was aan de terreuraanslagen in ons land in maart, net toen het Comeos-onderzoek liep.

 

Comeos polste ook naar de koopintenties van de Belg. Met andere woorden: welke producten gaan in de toekomst populair zijn? Hieronder zie je een kwadrant, waarbij je vooral naar de rechter onderhoek moet kijken, bij ‘Potentials’. Daar tonen (klaargemaakte) voeding, farmaceutische producten, en vrijetijdstickets (pretparken) het grootste potentieel voor de toekomst.

comeos-buy-intention

Nachtwerk?

Comeos-ceo Michel wijst er tot slot op dat ondanks dat we met z’n allen online meer uitgeven, dat dit niet per sé ook een verhoging inhoudt van de omzet van Belgische e-commercebedrijven. Volgens Comeos ging in 2015 bijna de helft van de online omzet naar buitenlandse e-commercespelers. De hogere btw-tarieven, hoge betaal- en leverkosten en het nog altijd niet volledig opgeheven verbod op nachtwerk, spelen de Belgische e-commercebedrijven parten, volgens Michel.

 

Het volledige E-commerce Belgium 2016 rapport is te vinden op de website van Comeos Rapport (PDF).

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here