Netsuite, leidende provider van cloudsoftware, kondigt de uitbreiding naar België, Nederland en Luxemburg aan met het platform NetSuite OneWorld. Smart Business sprak met CEO Zach Nelson, managing director Mark Woodhams en senior vicepresident Enterprise & International Products Craig Sullivan.

Google’s richtlijnen voor webmasters zijn onlangs aangepast. De nieuwe richtlijnen leggen de focus op vijf specifieke elementen: wat moet je weten?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Google’s ‘Webmaster Guidelines‘ zijn al jaar en dag een houvast voor zij die een website beheren. Zo geven de richtlijnen een indicatie van hoe je je website zichtbaar, gebruiksvriendelijk en begrijpelijk maakt; het zijn Google’s do’s en don’ts om aan je website te sleutelen, zeg maar. De set van richtlijnen ondergingen onlangs weer een update. De doorgevoerde aanpassingen tonen aan wat Google belangrijk vindt voor een succesvolle website, volgens WiredTree. Sommige factoren zijn oude bekenden, andere nieuwkomers.

Relevante ankertekst

Een klassieker: de ankertekst van een externe link moet relevant zijn voor de doelpagina. Ten eerste is het belangrijk om elke pagina van je website te linken met een andere pagina. Crawlers zijn immers afhankelijk van links om je pagina’s te vinden.

Daarbij moet je opletten dat de ankertekst niet uit de lucht is gegrepene. In essentie betekent dat dat je beter geen links maakt met de tekst “Klik hier” of “Dit voorbeeld”: de tekst heeft niets te maken met de pagina waar je naar linkt. Ze zijn dus geen grote hulp voor gebruikers, en zeker niet voor crawlers.

HTTPS

Encryptie wordt steeds belangrijker. Hoewel de bekende groene “HTTPS”-balk nu vooral bij betalings- en inlogpagina’s opduikt, wilt Google het gebruik verder opdrijven. Een TSL-encryptie beschermt niet alleen het dataverkeer, maar zorgt er ook voor dat de gebruiker weet dat de site die hij bezoekt legitiem is.

Daarom plant Google om websites zonder HTTPS  benadelen. In de adresbalk zal een rood slot getoond worden, en bovendien scoren zulke websites minder goed bij het zoekalgoritme van Google. In 2014 werd al aangekondigd dat HTTPS een rol ging spelen als criterium, en het effect zal enkel groter worden.

Mobiel voor alles

Ook mobielvriendelijkheid zal meer doorwegen op je positie in Google’s zoekresultaten. Omdat meeste gebruikers behalve via pc ook via tablet of smartphone surfen, adviseert Google om de mobiele ervaring van je website te optimaliseren. Dat is sowieso een goed idee, en niet enkel in SEO-opzicht: mobielvriendelijke websites zorgen natuurlijk ook voor een gunstige conversie-rate.

Bereikbaarheid

Een nieuwe factor in de richtlijnen is die van bereikbaarheid. Google raadt aan om de belangrijke inhoud op je website zo toegankelijk mogelijk te maken. Dat wil zeggen: niet verstopt achter tabbladen of in secties die openklappen. Hoewel Google die met crawlers wel kan bereiken, wordt de inhoud als minder toegankelijk beschouwd voor bezoekers.

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here