HR bedrijfsteam

Nooit scheerde e-commerce in België zo’n hoge toppen als nu. In 2015 werd meer uitgegeven dan ooit tevoren: webshops maken integraal deel uit van ons leven. Het vertrouwen dat online shoppen moest winnen, heeft het dan toch veroverd, en dat blijkt ook uit de sommen die sommigen online spenderen.


 

In een poll op Twinkle.be, Smartbiz.be en ZDNet.be werd gevraagd naar het hoogste bedrag dat de respondenten op het internet hadden gespendeerd. Belangrijk is dat het daarbij ging om een fysiek product in plaats van bijvoorbeeld een dienst, wat over het algemeen duurder is en de prijzen snel zou opdrijven. Over een duur van twee weken vulden meer dan 450 mensen de poll in. De resultaten waren verrassend.

 


grafiek-twinkle-poll

 

Zo bleek dat maar liefst 40 procent meer dan 1.000 euro had uitgegeven aan één enkel product online. In het totaal komt dat neer op 185 mensen. Een onverwacht groot aantal voor zo’n hoge som. Op de tweede plaats staat de maximum van 250 tot 500; voor 17 procent is dat het grootste bedrag dat ze ooit online spendeerden. Zo’n 13 procent gaf al 750 tot 1000 euro uit op het web.

 

Dat zoveel respondenten aangeven online meer dan 1.000 euro voor een product te betalen, geeft aan dat zelfs voor aanzienlijke aankopen steeds meer online wordt gekocht. De trend om naar een fysieke winkel te gaan voor belangrijke en dure aankopen is niet voorbij, maar lijkt toch een evolutie door te maken.

[related_article id=”166439″]

Natuurlijk moet rekening gehouden worden met de zogenoemde ‘participation bias’. Het lezerspubliek van Twinkle.be, Smartbiz.be en ZDNet.be is een eerder homogene groep die zich online allicht thuis voelen. Het gemiddelde in een algemene verzameling respondenten zal waarschijnlijk iets lager liggen.

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here