CMO's zeggen misschien dat ze mobility in hun digitale-marketingmix toevoegen, maar velen hebben nog niet eens doelstellingen gedefinieerd. Wat moeten CMO's doen en hoe kunnen CIO's daarbij helpen?

Advertentie

Chief Marketing Oficers worstelen met het definiëren van mobiele doelstellingen en met het beheren van hun mobiele performance. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester. Maar liefst 29% van de CMO’s is nog aan het experimenteren met technieken voor mobiele metingen en 57% heeft niet eens mobiele doelstellingen gedefinieerd. Er liggen dus nog heel wat opportuniteiten te rapen.

Het meten van inspanningen voor mobiele marketing begint volgens Forrester bij het meten van verkeer van mobiele apparaten, die een vijfde van al het webverkeer veroorzaken. Gooi daarbij smartphones en tablets niet op één hoop. Voor het uitwerken van een tabletstrategie moet u immers het tabletverkeer afzonderlijk kennen. Kijk ook verder dan pageviews: beschouw de acties die mobiele gebruikers uitvoeren. Definieer dan welke acties u graag ziet, zoals foto’s posten, pagina’s liken of informatie aanvragen.

Realtime analytics

Marketeers moeten ook begrijpen hoe mobiele gebruikers in hun app navigeren om de gebruikerservaring te verbeteren. Ze hebben realtime analytics nodig om mobiele klanten te segmenteren, zodat ze bepaalde klanten kunnen bereiken op kritieke momenten. Tot slot is hulp van de CIO welkom om hun mobile analytics te integreren met andere marketinginitiatieven, zodat ze een echte cross-channel digitale-marketingstrategie kunnen opstellen.

In samenwerking met CIO.com.

Op 4 november 2014 organiseert Business Meets IT een seminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en apps. We bekijken welke apps en bedrijfsprocessen mobiel gaan en wat dit voor uw bedrijf betekent. Hoe mobile apps ontwikkelen, beveiligen en uitrollen? Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.