De industriële revolutie had een grote impact op de manier waarop bedrijven werkten. Momenteel is er een soortgelijk proces gaande, aldus Loni Stark van Adobe, die de Adobe Summit in Londen aftrapt.


 

Een paar eeuwen geleden werd de textielindustrie gevormd door families die vanuit hun huis werkten. Merken waren in die tijd schaars, aangezien de productie van kledij decentraal gebeurde en de kwaliteit van de textiel hierdoor moeilijk te controleren was.

 


Dit alles veranderde echter toen de industriële revolutie rond 1750 begon. Productieprocessen werden meer en meer gecentraliseerd binnen fabrieken en onder andere de textielindustrie werd geautomatiseerd met machines. De basis voor de huidige bedrijfsstructuren werden in die tijd gelegd en in de loop van de jaren geoptimaliseerd.

 

[quote body=”“Generatie Z: jongeren die het gewend zijun om met meer dan vijf toestellen tegelijkertijd te multitasken en die 85 procent van hun informatie online halen”.”]

 

Momenteel zorgt de vooruitgang in technologie voor een soortgelijke revolutie. “Tegen 2020 zal 40 procent van bedrijfsklanten bestaan uit leden van de zogenaamde generatie Z. Deze jongeren zijn het gewend om met meer dan vijf toestellen tegelijkertijd te multitasken en halen ongeveer 85 procent van hun informatie online,” legt Loni Stark van Adobe uit.

 

Er wordt daarom verwacht dat de huidige centrale productie binnen bedrijven zal evolueren naar gedecentraliseerde ervaringen voor klanten. Bovendien zullen klanten binnenkort minder rekening houden met de kwaliteit van een merk. De kwaliteit van een product wordt immers momenteel al grotendeels door de mening van de gemeenschap bepaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Airbnb, die de kwaliteit van aangeboden vakantieoorden controleert via reviews.

 

Als laatste zal de productiviteit van een bedrijf niet langer worden gebaseerd op basis van de massaproductie van goederen. In plaats hiervan zal massapersonalisatie aan de basis liggen van een succesvol bedrijf. Een mooi voorbeeld hiervan is de slimme thermostaat Nest. Iedere klant koopt hetzelfde toestel, maar de thermostaat zal de voorkeur van zijn gebruiker stilletjes aan leren kennen.

 

“Momenteel zitten support, marketing en andere afdelingen elk in hun eigen silo binnen een bedrijf. Indien deze bedrijven de revolutie die momenteel gaande is willen overleven, zullen ze echter een manier moeten vinden om een overkoepelend platform te creëren. Dit is wat klanten willen,” besluit Stark.