Nieuws

“We konden niemand bij Google bellen als het nodig was”

Met de komst van cloud computing is er bijzonder weinig veranderd aan de oude lock-in valkuilen die vroeger dreigden bij aanschaf van software.

“Risico op lock-in bij cloud is groot”

Met de komst van cloud computing is er bijzonder weinig veranderd aan de oude lock-in valkuilen die vroeger dreigden bij aanschaf van software. Dat stelden Ralph Loura en Ben Haines, cio’s van twee grote Amerikaanse bedrijven, onlangs op een discussie op het GigaOM Structure congres in San Francisco.

“Als je niet oppast, raak je even afhankelijk van je cloudleverancier als vroeger bij grote softwareleveranciers zoals Oracle of SAP”, zei Loura. “Die lock-in gebeurt bijna geruisloos. Als eenmaal de overeenkomst voor het platform aangegaan is, moet het bedrijf medewerkers in het platform trainen en worden applicaties en interfaces aangepast, waardoor meteen ook exit-routes worden afgesneden. We moeten allemaal op onze hoede zijn om niet door dit model bedrogen te worden. Dit is echt iets wat me ’s nachts wakker houdt.”

Select clubje

Loura’s collega Ben Haines ervoer die lock-in bij zijn vorige werkgever. “We namen de Google Apps-suite van Google af, al ging dat dan via een partner omdat het bijna onmogelijk was om met de internetreus zelf te communiceren”, zei Haines. “We konden gewoon niemand bij Google bellen als het nodig was. Waar veel bedrijven in hun datacenter vastzitten aan leveranciers als SAP en Oracle, verplaatsen we nu dat model naar een select clubje cloudleveranciers. Er is wel een beweging naar open platforms gaande, maar die weg is nog heel lang.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business