Bijna de helft van alle CIO's ziet zichzelf teveel als IT-dienstverlener en te weinig als strategisch denker.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



CIO’s onderschatten hun rol

Bijna de helft van alle CIO’s ziet zichzelf teveel als IT-dienstverlener en te weinig als strategisch denker. Ze slagen er niet in om alle nieuwe technologische ontwikkelingen op de voet op te volgen, waardoor hun onderneming niet optimaal kan profiteren van de snelle informatica-ontwikkelingen. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van technologiebedrijf Emerson Network Power. De onderzoekers gingen praten met 560 CIO’s en IT-topmanagers van bedrijven met minstens 500 medewerkers in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Europa en Azië.

Bewaker van de winkel
De overgrote meerderheid van de CIO’s uit Azië (79%) en Zuid-Amerika (78%) lijkt er rotsvast van overtuigd te zijn dat ze binnen vijf jaar de overstap van ‘bewaker van de winkel’ naar ‘strategisch manager’ zullen moeten maken. Volgens CIO’s uit de Verenigde Staten en Europa zal het allemaal zo’n vaart niet lopen: daar verwacht amper de helft dat hun rol de komende vijf jaar sterk zal veranderen.
Slechts 10% van de CIO’s ziet zichzelf als één van de drijvende concurrentiekrachten achter hun organisatie, 15% ziet zichzelf als ‘zakelijk partner’ en 26% als ‘invloedrijk medewerker’.