Het gebruik van social media op de werkvloer zit in de lift. Consumenten, klanten, partners: ze zitten wel ergens op sociale media en dus dikken we allemaal ons budget voor social marketing aan. De slimme marketeer wil natuurlijk het rendement van zijn acties opvolgen, doorgaans aan de hand van een CRM-systeem. Tegenwoordig prijst elke CRM-bouwer […]

Advertentie

Het gebruik van social media op de werkvloer zit in de lift. Consumenten, klanten, partners: ze zitten wel ergens op sociale media en dus dikken we allemaal ons budget voor social marketing aan. De slimme marketeer wil natuurlijk het rendement van zijn acties opvolgen, doorgaans aan de hand van een CRM-systeem. Tegenwoordig prijst elke CRM-bouwer zich dus aan als Social CRM. Sinds de acquisitie van Yammer deelde men Microsoft ook graag dat etiket toe. Gisteren kondigden ze hier op Microsoft Dynamics Convergence 2013 (bij het schrijven van deze post zitten we nog in New Orleans) zelf een nieuwe dimensie aan met de overname van Netbreeze, een Zwitserse specialist in social monitoring.

Microsoft is de periode voorbij waarin ze zelf elk nieuw kennisveld onder de knie trachten te krijgen. Hun eigen social business past duidelijk in een overnamestrategie. Eerst met Yammer, om conversaties met klanten en partners aan te gaan en netjes bij te houden, nu ook met Netbreeze om trendrapporten uit sociale netwerken te distilleren. Klantgerichtheid is immers één zaak. Als we sociale interacties van onze klanten volgen, verzamelen we ook tonnen waardevolle big data. De volgende stap is customer intelligence.

Hoe werkt het concreet? Verkopers en marketeers worden op de hoogte gebracht van wijzigingen in de markt en wat er over hun product of dienst gezegd wordt. Ze kunnen hier dan proactief op inspelen om hun verkoop te doen stijgen en gerichter te communiceren. Natuurlijk bestaan hier al een resem programma’s voor, maar dankzij de integratie met Dynamics CRM krijgen ze alle informatie – inclusief social intelligence- over de klant te zien in één dashboard.

Nieuwe ‘apps’ voor Dynamics ERP

Naast de integratie met sociale media zet Microsoft sterk in op mobiele toepassingen, konden we op Convergence vernemen. Zo kondigde men de komst van apps aan voor zowel de Dynamics ERP als CRM toepassingen. Eind 2013 komt er een nieuwe update voor Microsoft Dynamics AX, die men zal kunnen aanvullen met een aantal role-based apps. Die bieden je een overzicht van de voor jouw functie relevante informatie.

Daar schiet Microsoft de markt weer voorbij inzake gebruiksgemak. Er zijn al third parties die dergelijke apps aanbieden, en een web-based versie was er ook al, maar de rolgebaseerde aanpak van Microsoft is uniek. Gebruikers krijgen in een oogopslag de belangrijkste informatie te zien in een dashboard dat vertrouwd oogt en intuïtief werkt.

Geen zorgen over integratie

Ook voor de IT professional betekenen deze aankondigingen een hele verademing. Ze kunnen de gebruikers op hun wensen bedienen en hoeven zich geen zorgen te maken over compatibiliteit of veiligheid. Op budgettair vlak wordt het bovendien een stuk interessanter en overzichtelijker doordat zowel de apps als de social monitoring tools ingebakken zullen zitten in Dynamics, en niet meer apart aangekocht moeten worden.

Opmerkelijk is dat Microsoft de apps meteen voor Windows smartphones en tablets – én voor iOS – beschikbaar zal maken. Android volgt iets later, maar zal ook volledige functionaliteit en ondersteuning krijgen. Dat is misschien wel het belangrijkste nieuwsfeit hier in New Orleans: Redmond lijkt de strijd tussen platformen achterwege te laten om in één klap zoveel mogelijk gebruikers te verleiden. Wordt Microsoft dan toch steeds meer een dienstenleverancier?

Filip Bossuyt is live aanwezig op Convergence 2013
 

Advertentie