De telecommarkt lijkt zowat verzadigd en dus moeten de operatoren hun meerwaarde niet in de groei gaan zoeken. Dat is zowat de teneur die heerst op het jaarlijkse breedbandevenement World Broadband Forum. Enkel in data zit er nog een stijging aan te komen. Dat de telecommarkt in West-Europa stilaan verzadigd raakt, is een probleem voor […]

Advertentie

De telecommarkt lijkt zowat verzadigd en dus moeten de operatoren hun meerwaarde niet in de groei gaan zoeken. Dat is zowat de teneur die heerst op het jaarlijkse breedbandevenement World Broadband Forum. Enkel in data zit er nog een stijging aan te komen.

Dat de telecommarkt in West-Europa stilaan verzadigd raakt, is een probleem voor de operatoren. Zo wordt een van de belangrijkste vragen hoe ze klanten bij zich kunnen houden. De klantenroulatie, churn in het vakjargon, is een van de belangrijkste factoren geworden in de economische resultaten van de telecomoperatoren. Kwestie is dus om klanten aan zich te binden.

Trouwe klanten krijg je door ze een betere gebruikservaring te geven, zegt Mika Vehviläinen, chief operating officer bij Nokia Siemens Networks. Vereenvoudigen is volgens hem de boodschap. Als voorbeeld geeft hij een gebruiker die met zijn gsm wil surfen. De klant probeert het met de standaardinstellingen van zijn toestel, maar dat werkt niet. Een slimme operator zal dat merken en stuurt een sms met de boodschap dat hij de juiste instellingen automatisch kan afhalen en installeren.

Tweede voordeel van klanten zo proactief te gaan helpen, is dat de kosten van de klantendienst omlaaggaan. Telco’s hebben veel informatie over hun klanten. Ze kunnen die maar best aanwenden om een betere gebruikservaring te geven.

Meer concurrenten voor operatoren
De telecomoperatoren kunnen in de toekomst niet langer alleen een netwerk zijn dat data vervoert en de infrastructuur daarvoor levert. Dat zei de tweede keynotespreker op WBBF, Jean-Philippe Vanot, topman die bij Orange instaat voor innovatie.

Telco’s moeten niet enkel in de lagen netwerk en infrastructuur spelen, ze moeten ook inhoud en advertenties gaan aanbieden. Ze moeten ook denken aan nieuwe diensten op basis van geolokalisatie of beveiligde transacties.

De concurrenten van telco’s zijn niet alleen andere telco’s, maar ook bedrijven zoals Google en Apple, besluit Vanot.

 

Tegen 2012 overal breedband?
Ericsson keek tijdens de keynote even vooruit naar waar breedband over enkele jaren zal staan. Tegen 2012 zal het internet pas goed mobiel gaan. Het eerste contact dat mensen tegen dan met het internet zullen hebben, zal via een gsm verlopen. Meteen ook een kans om de digitale kloof te dichten.

Tegen 2014 zal wereldwijd het aantal mobiele data-abonnementen stijgen tot 3 miljard.

Tegen 2020 verwacht Ericsson 50 miljard breedbandverbindingen. Meer dan er mensen zijn dus. Maar sommige verbindingen zullen niet intensief gebruikt worden, verwacht in dienst tredend CEO van Ericsson Hans Vastberg. Sommige verbindingen zullen bijvoorbeeld maar één keer per maand of minder gebruikt worden om informatie te versturen.

 

Advertentie