Nieuws

“Belgacom is geen telco meer, het is een ICT-bedrijf”

"Ik stoor me eraan als Belgacom een telco wordt genoemd", zegt Michel De Coster, hoofd van Belgacoms zakelijke afdeling, "Wij zijn een ICT-bedrijf." En volgens De Coster zit de groei voor de business unit in het buitenland, waar het bedrijf naast de BT’s en de Oranges een nichespeler zal zijn.

De Coster leidt de Enterprise Business Unit (EBU) van Belgacom nu een half jaar, en wilde door middel van een persbriefing wat meer zichtbaarheid geven aan zijn afdeling. De berichtgeving rond het bedrijf is al te vaak gericht op consumers, zodat een mens nog zou vergeten dat Belgacom ook een zakelijke afdeling heeft.

Groei in 5 landen
En de groei van die afdeling ligt duidelijk in het buitenland, en dan vooral in de landen die níet uit het Telindus-portfolio werden gekieperd: Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De laatste tijd werden een aantal vestigingen van de hand gedaan – waaronder de Duitse, de Chinese en Italiaanse afdelingen – vooral omdat de schaal te klein was voor de ambitieuze plannen van de EBU. Momenteel haalt de afdeling ongeveer 20 procent van de internationale omzet uit de vijf resterende kernlanden.

De groeiplannen stoelen voornamelijk op het BICS-netwerk, wat staat voor Belgacom International Carrier Services, een hoogtechnologisch internationaal glasvezelnetwerk. Voor Belgacom vormt het netwerk immers het kloppend hart van alle diensten die het bedrijf aanbiedt.

Het gelooft rotsvast in een model van ‘convergenge’. Alle afzonderlijke bouwstenen van de ICT versmelten zo met elkaar. Fixed, mobile, IP telephony: de afbakening wordt uitgegomd. De Coster nam IP-telefonie als voorbeeld. “Is dat nu telefoneren, of is dat netwerk? Het is gewoon ICT, het onderscheid vervaagt.”

Kietelen als een nichespeler
Ook binnen België worden nog groeimogelijkheden gezien, maar toch lijkt het buitenland de beste optie om hogerop te komen. Volgens De Coster treedt in ons land al een zekere marktverzadiging op wat breedband en mobiel betreft.

Hoe ambitieus De Coster ook is in zijn internationale ambities, hij vergaloppeert zich niet. “Wij zijn niet de nieuwe BT of Orange”, klinkt het. “Laat ons in die markten maar de nichespeler zijn.”

En Belgacom weet uit eigen ervaring hoe kleinere spelers de dominante operator stokken in de wielen kunnen steken. De Coster heeft het eufemistisch over ‘kietelen’. Daardoor weet het bedrijf nu ook hoe het zelf moet ‘kietelen’ in zijn buitenlandse nicherol. “We hebben geleerd van de anderen”, klinkt het lachend.

Maar De Coster gaat er prat op dat Belgacom ook met nieuwigheden komt aanzetten. Zo wil het bedrijf binnen de maand gebruikmaken van Alcatel-Lucents IMS-platform. Die oplossing is gebaseerd op het ‘IP Multimedia Subsystem’, wat de toekomst van zowel circuit als packet switched newerken zou zijn – en maakt heel wat nieuwe toepassingen mogelijk.

Een van die toepassingen, die De Coster aanhaalde, is ‘presence’. Concreet voorbeeld: de status op ‘afwezig’ instellen op de BlackBerry leidt een inkomend telefoongesprek automatisch af naar een secretaresse op kantoor, of naar een voicemail bij de operator.

Maar dat is lang niet alles, volgens de topman. Hij had het over het voice-convergence aanbod Fusion, sprak over de hosting van Studio Brussels liefdadigheidsactie Music for Life en over sms-parkeren.

Het mag wel eens worden gezegd dat Belgacom ook innoveert, vindt De Coster. “Want wanneer elders een scheet wordt gelaten, wordt dat exponentieel uitgesmeerd in de media”, lacht hij.

Cijfers over de EBU wilde hij niet kwijt. Daarvoor is het wachten op de financiële resultaten van de Belgacom-groep in maart.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business