Facebook

Een voormalig kaderlid van Facebook heeft een organisatie opgestart die werknemers helpt om hun werkgevers meer onder druk te zetten om strenger op te treden voor het klimaat.  


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Honderden bedrijven hebben zich geëngageerd aan de vermindering van hun emissies en hebben zich akkoord verklaard met de Akkoorden van Parijs van 2015. Daarin streven overheden ernaar om de opwarming van de aarde 2 graden celsius terug te schroeven.  

Buiten hun eigen werkzaamheden, spreken bedrijven zich echter niet zo sterk uit over de klimaatopwarming. Dat zegt Bill Weihl, die zich inzette voor duurzaamheid bij Facebook en Google en die de nieuwe organisatie, ‘ClimateVoice’ zal leiden.  

Hoewel werknemers bij technologiebedrijven zichzelf steeds vaker uitspreken tegen vervuilende industrieën, schrikken bedrijven daar wat van terug uit vrees voor een juridische nachtmerrie.  

“Wanneer het om een zaak gaat die misschien erg belangrijk is voor de maatschappij, maar die hen niet meteen raakt, zwijgen de meeste bedrijven”, aldus Weihl, die Facebook verliet in 2018.  

ClimateVoice wil nu een vrijwilligersactie op poten zetten maar is van plan om na de lancering ook werknemers in dienst te nemen. Weihl zegt zijn klimaatinitiatief beter te willen organiseren, zeker binnen de technologie-industrie. Dat kan ervoor zorgen dat grote CEO’s ook steeds vaker voor het klimaat beginnen te lobbyen.  

Werknemers zijn inderdaad een niet te onderschatten factor binnen het klimaatdebat, vooral binnen de allergrootste bedrijven zoals Amazon en Microsoft. Die twee bedrijven hebben ondertussen al aangekondigd dat ze wel erg ambitieuze doelstellingen hebben. Dat deden ze wel pas nadat hun werknemers daar eerst op aangedrongen hadden.