namaak

Amazon zal de winkeliers aangeven bij de ordediensten wanneer er een namaak-artikel wordt verkocht.  


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Amazon voert al jaren oorlog tegen namaakspullen. Het bedrijf heeft ondertussen zowat alles al geprobeerd om de fabrikanten van namaakproducten af te schrikken. Zo heeft de internetgigant al extreem hoge boetes uitgevaardigd aan de fabrikanten van namaakproducten en heeft Amazon grote merknamen al gevraagd om via rechtspraak de namaakproducten te laten verwijderen. Nu is Amazon van plan om meer gegevens over de namaakproducenten door te spelen aan de ordediensten, met de hoop dat dat zou leiden tot een strengere naleving van de richtlijnen op namaak.  

In het verleden heeft Amazon al informatie over namaakproducenten doorgegeven aan de Europese en Amerikaanse autoriteiten wanneer het oordeelde dat het genoeg informatie over hen had om hen te vervolgen. Nu zal Amazon echter nog strenger optreden en producenten aangeven telkens wanneer er een namaakproduct wordt verkocht. Amazon zal onder andere de naam van de producent zelf vrijgeven de naam van het bedrijf dat de namaakproducten maakt, het product zelf en ook de contactinformatie. Eerst zal het echter de account van de verkoper afsluiten en hen toestaan om in beroep te gaan.   

Waarom Amazon nu precies zijn aanpak verandert is onduidelijk. Vorig jaar kondigde Nike aan dat het niet langer zijn schoenen en kledij op Amazon zou verkopen. Er wer toen gespeculeerd dat dat te maken had met Amazons namaakprobleem. Nu Amazon strenger zal optreden tegen namaak, kan het merknamen misschien terug geruststellen