Facebook

Facebook is de laatste tijd sterk onder vuur komen te staan voor zijn beleid omtrent advertenties. Dat beleid zou politici namelijk een vrijgeleide geven om te posten wat ze ook maar willen en om daarbij de waarheid aan hun laars te lappen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In de aanloop naar de verkiezingen van 2020, wil Facebook wel nu een aantal nieuwe features introduceren om gebruikers de controle te geven over hoeveel politieke advertenties ze precies te zien krijgen.  

Hoewel Facebook alle advertenties van politieke actiegroepen wel effectief zal fact-checken, heeft het nog steeds geen advertenties van politieke campagnes verwijderd met misleidende informatie daarin. In een blogpost kondigde Facebook aan dat het zijn beleid betreffende politici en feitelijke onware advertenties niet zal omkeren. Facebook gelooft naar eigen zeggen namelijk niet “dat beslissingen over politieke advertenties door privébedrijven moeten genomen worden.”  

Andere internetbedrijven zijn het daar echter niet mee eens. Google heeft vorig jaar nog gerichte politieke advertenties verboden en Twitter legde zelfs een volledig verbod op politieke advertenties op.  Op zich is dat al een precedent voor politieke advertenties die bol staan van leugens en gekleurde informatie.  

In plaats van ervoor te kiezen om dergelijke advertenties gewoon helemaal van hun platform te weren, heeft Facebook ervoor gekozen om nieuwe tools te introduceren voor gebruikers. Met die tools kunnen de gebruikers zelf bepalen hoe ze politieke advertenties te zien krijgen.