Spotify - 1

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify is de volgende in de rij van bedrijven die een antwoord proberen te bieden op de heisa rond politieke advertenties.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Spotify heeft via een officieel statement te kennen gegeven dat het – althans tijdelijk – politieke advertenties zal verbieden vanaf 2020. Dat berichtten zowel AdAge als TechCrunch. Daar zullen wij op zich niet zoveel van merken, omdat tot heden enkel Amerikaanse politici zoals Bernie Sanders adverteren via de streamingdienst. Die advertenties werden dan afgespeeld tijdens de commerciële onderbrekingen die mensen zonder Premium abonnement tussen nummers moeten horen.

Spotify geeft de verklaring voor deze maatregel dat het op dit moment de middelen niet heeft om deze advertenties te factchecken. Omdat het wil voorkomen dat het platform zou gebruikt worden voor de verspreiding van misleidende informatie, vinden ze het tijdelijk bannen van advertenties de veiligste oplossing. Toch laat Spotify in de mededeling de deur nog open voor een eventuele terugkeer van politieke advertenties. Van zodra de middelen wel aanwezig zijn, zal de beslissing herbekeken worden.

Op zoek naar de ideale oplossing

Zo is ook Spotify genoodzaakt zich te buigen over de kwestie van politieke advertenties. Die houdt de grote technologiebedrijven al enige tijd bezig. De controverse kwam naar aanleiding van de beslissing van Facebook om politieke advertenties niet te factchecken, omdat ze niet aan politieke censuur willen doen. Daarmee haalde Facebook heel wat kritiek over zich heen, ook vanuit de politieke hoek. Spotify volgt het voorbeeld van Twitter, dat eerder al besliste om politieke advertenties tijdens de verkiezingscampagnes te verbieden. De gulden middenweg lijkt zeer moeilijk te vinden te zijn.

Toch is het een beslissing die Spotify heel wat inkomsten kan doen mislopen. Doordat het platform veel van zijn diensten gratis aanbiedt, zijn advertenties de belangrijkste bron van inkomsten. Cijfers van 30 september illustreerden dat nog niet de helft van de maandelijkse actieve gebruikers een betaald abonnement heeft. Uitgedrukt in cijfers betekent dat 113 miljoen betalende gebruikers op 248 maandelijkse gebruikers. In Amerika zijn politici immers bereid om veel te betalen aan platformen zoals Spotify om hun verkiezingsbeloftes te verspreiden.