De Amerikaanse luchtvaartautoriteit wil het systeem van de nummerplaat invoeren voor drones, om hun veilige integratie in de maatschappij te bevorderen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Federal Aviation Administration, kortweg FAA, heeft deze week in samenwerking met het Departement voor Transport een nieuw wetsvoorstel ingediend. Daarin pleiten ze voor het toekennen van een nummerplaat voor drones. Het volledige document is online ter beschikking gesteld. Het zal voor een periode van 60 dagen kunnen geraadpleegd worden door dronefabrikanten, operatoren, experts of geïnteresseerden in het domein. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit wil belanghebbenden daarmee eerst de kans geven om feedback te geven alvorens het voorstel in concrete wetten gegoten kan worden. In principe kan jij ook het document lezen en je mening geven, maar wees verwittigd dat het 319 pagina’s bevat.

Volgens de FAA is er dringend nood aan een identificatiesysteem voor drones om hun ‘veilige integratie’ in de maatschappij te bevorderen. Daar moet een nummerplaat dus bij helpen. Drones zijn ook in de VS één van de snelstgroeiende transportmiddelen met rond de 1,5 miljoen geregistreerde drones. Concretere veiligheidsmaatregelen zijn vooral nodig voor het gebruik van drones in druk bevolkte publieke plaatsen zoals stadions en concertzalen, maar eigenlijk alle publieke ruimtes waar ze kunnen vliegen. Ook de toename van gebruik door hobbyisten of commerciële organisaties zoals UPS en Amazon doen de nood aan zo’n nummerplaat stijgen, aldus de FAA.

DJI

Dronefabrikanten zullen ongetwijfeld het wetsvoorstel aandachtig bekijken. De Chinese dronefabrikant en marktleider in de sector DJI heeft al gereageerd op het voorstel van FAA. Daarin zeiden ze het voorstel grondig door te nemen. DJI ontwikkelde al het softwareprogramma AeroSpace, waarmee alle geregistreerde drones van het merk kunnen geïdentificeerd worden.

De Chinese fabrikant is in principe dan ook niet tegen het voorstel van FAA om een nummerplaat voor drones te verplichten. Maar in hun statement verwijzen ze wel naar een principe dat door FAA zelf werd ondertekend in 2017. Dat luidde dat een identificatiesysteem van drones enkel succesvol kan worden geïmplementeerd als de kosten en lasten voor dronefabrikanten geminimaliseerd worden.