facebook f8

Facebook neemt deze maatregel ten gevolge van een overeenkomst met de Federal Trade Commission die het er toe dwingt gebruikersgegevens beter te beschermen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Als gebruiker heb je de optie om je telefoonnummer of emailadres op te geven om je account te beveiligen via een tweestapsverificatiesysteem, kortweg 2FA genoemd. Dat is op zich wel aan te raden want het biedt een extra bescherming voor als iemand je wachtwoord zou hacken. Dan wordt je via de Facebook-applicatie op dit mailadres of telefoonnummer verwittigd dat iemand op je account probeert in te loggen, zodat je toch nog een stok voor de deur kan steken.

Maar in maart van dit jaar kwam uit dat Facebook die mailadressen en telefoonnummers ook voor heel andere commerciële doeleinden gebruikten. Daarop reageerde Facebook in juni met de mededeling dat het per direct zou stoppen met deze telefoonnummers te gebruiken voor gerichte advertenties. Ondertussen bleef Facebook wel gebruik maken van je telefoonnummer (of mailadres) dat je opgaf om je potentiële vrienden voor te stellen. Het heeft nog een half jaar geduurd, maar daar zal Facebook nu ook mee stoppen.

Monsterboete

Een woordvoerder van Facebook vertelde aan CNET dat de beslissing komt op basis van ‘feedback van hun privacy- en veiligheidcommunities. Maar de beslissing is evengoed te kaderen binnenin een privacy-overeenkomst die in juli werd gesloten met het Federal Trade Commission, de gouvernementele organisatie die bevoegd is voor het beschermen van de Amerikaanse consument. Die legde Facebook een monsterboete van 5 miljard dollar op en verplichtte het bedrijf om eindelijk grondige maatregelen te nemen om de gebruikersgegevens beter te beschermen. Want op dat vlak heeft Facebook er een heel slecht jaar opzitten.

De nieuwe maatregel wordt eerst beperkt uitgerold in Pakistan, Ecuador, Libië, Ethiopië en Cambodja. Vermoedelijk om dit eerst in de praktijk te testen. Globale uitrol is voorzien voor begin 2020.

Het is alvast een stap in de goede richting, maar Facebook is ondanks de vele boetes en nieuwe maatregelen nog verre van een waterdicht platform. Dat bleek recent nog maar eens toen een veiligheidsonderzoeker een online database vond met de telefoonnummers en Facebook ID’s van meer dan 250 miljoen gebruikers. 2020 zal een heel cruciaal jaar worden voor Facebook, want het kan zich stilaan echt geen misstappen meer veroorloven. Er is nog veel werk aan de winkel!