Uber opname ritten

Na een gerechtelijk onderzoek van meer dan twee jaar, belooft Uber 4,4 miljoen dollar uit te trekken om slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag te compenseren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Uber staat op het punt om een zeer pijnlijk hoofdstuk uit zijn geschiedenis af te kunnen sluiten. In 2017 werd een gerechtelijk onderzoek opgestart door het EEOC, een federaal agentschap dat optreedt tegen discriminatie en ongepast gedrag op de werkvloer. De aanleiding van het onderzoek was een blogpost van een voormalig ingenieur bij Uber die schreef over een chaotische bedrijfscultuur waar grensoverschrijdend gedrag als normaal werd beschouwd. Het onderzoek zou nog leiden tot het vertrek van toenmalig CEO Travis Kalanick.

Ruim twee jaar geleden is het onderzoek afgerond. De conclusie van het EEOC luidt dat Uber inderdaad een bedrijfscultuur had gecreëerd die grensoverschrijdend gedrag toeliet en zelfs bestraffend was voor slachtoffers die het durfden aanklagen. Uber is bereid schuld te herkennen en is vrijwillig tot een akkoord gekomen met EEOC om een fonds van 4,4 miljoen dollar op te stellen om de betrokken slachtoffers een schadevergoeding te betalen.

Goede intenties

Sinds huidig CEO Dara Khosrowshahi het van Kalanick overnam, heeft het bedrijf inspanningen geleverd om zich van die kwalijke reputatie te voldoen. De CEO liet de bedrijfswaarden herschrijven om meer focus te leggen op sociale inclusie, en hij stelde ook een manager voor diversiteit en inclusie aan. Begin deze maand legde Uber nog een groot onderzoeksrapport op tafel om gevallen van grensoverschrijdend gedrag tijdens ritten onder aandacht te brengen. Dat staat nog volledig los van deze rechtszaak.

Ten rechtstreekse gevolge van de uitspraak zal Uber iedereen compenseren die door de rechtbank als slachtoffer is aangeduid, en het gaat een systeem op poten zetten om zowel verdere slachtoffers als overtreders te kunnen identificeren. Uber zal ook drie jaar lang door een externe audit gemonitord worden, en wil het meer surveys en interviews met (voormalige) werknemers om gevallen van grensoverschrijdend gedrag sneller op te sporen en beter te voorkomen. Er is nog veel werk, maar Uber toont alvast de juiste intenties.