De jonge Youtube-ster Ryan van het kanaal Ryan’s World staat voor het tweede jaar op rij bovenaan de lijst, met een jaarlijks inkomen van 26 miljoen dollar.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het zakelijke tijdschrift Forbes heeft zijn jaarlijkse lijst van YouTubers met de hoogste kanaalinkomsten bekend gemaakt. Om de lijst op te stellen, brengt Forbes geschatte inkomsten uit advertenties, gesponsorde content, verkoop van merchandising en evenementen in rekening, zonder belastingen mee te rekenen. Dit voor een periode van juni 2018 tot juni 2019. Hou je goed vast want de bedragen die nu volgen zijn duizelingwekkend.

Om de top 10 te halen, is al een minimuminkomen van 11,5 miljoen dollar vereist, de top 5 grootverdieners gaan zelfs vlotjes over de 15 miljoen dollar. Op 5 staat bijvoorbeeld het kanaal Jeffree Star, een videoblogster die rijk is geworden met het maken van make-up instructievideo’s. Nieuw in de lijst en meteen op plaats drie staat Nastya, een Russisch meisje met een hersenverlamming. Het kanaal wist 18 miljoen dollar inkomsten te puren. Het kanaal Dude Perfect is er in geslaagd om 20 miljoen dollar te verdienen door met Nerf-pistolen te spelen.

Ryan’s World

Hoe banaal dit allemaal mag klinken, het wordt echt nog gekker. Want bovenaan de lijst staat ook meteen één van de jongste YouTube-sterren. Het kanaal Ryan’s World, dat tot vorig jaar nog RyanToysReview heette, draait rond de 8-jarige Ryan, een jongen die uit Texas komt. Het kanaal is immens populair geworden door de video’s waarin de jonge Ryan met speelgoed speelt, dozen opent of het speelgoed reviewt. De video’s worden gemakkelijk miljoenen keren bekeken, en de populairste video heeft zelfs bijna 2 miljard views. Het kanaal telt inmiddels al 23 miljoen abonnees. Ook vorig jaar stond Ryan al bovenaan de lijst, maar dit jaar verdubbelden zijn geschatte inkomsten nogmaals tot 26 miljoen dollar. Om toch eens even de omrekening te maken: dat is 23,3 miljoen euro. Het is nog geen jaarlijks inkomen van de allergrootste sporters, maar zelfs in die lijst zou de jongen nog net de top 100 halen.

Omwille van het bereik dat het kanaal heeft, staan alle speelgoedfabrikanten te springen om in één van de video’s van Ryan’s World vermeld te kunnen worden. En daar hebben ze dus duidelijk grote bedragen voor over. De populariteit van het kanaal is in deze toch wel grotendeels te wijten aan zijn steracteur. Onderzoek toont aan dat video’s met kinderen gemiddeld drie keer vaker bekeken worden. Maar vooraleer je je eigen kinderen of je neefjes en nichtjes voor de camera zet: voor het overgrote deel van de YouTubers is dit absoluut geen winstgevende bezigheid. Nog geen 5% van alle YouTube-kanalen zou voldoende advertentie-inkomsten uit zijn of haar kanaal halen om boven de armoedegrens uit te komen.