Cowboy Adrien Roose

Belgische e-bike start-up Cowboy heeft in enkele uren tijd meer dan 2 miljoen pond aan fondsen opgehaald dankzij crowdfunding.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het gaat goed met Cowboy, de Belgische start-up die sinds 2017 e-bikes verkoopt in België en onze buurlanden. Om hun expansie verder te kunnen garanderen, ging het bedrijf op zoek naar 1,2 miljoen pond (1,4 miljoen euro) via crowdfunding platform CrowdCube. Het bedrag werd in 12 minuten opgehaald en na 3 uur stond de teller al op meer dan 2 miljoen (zo”n 2,4 miljoen euro).

5 keer meer verkopen

Cowboy lanceerde dit jaar de tweede versie van hun e-bike, de Cowboy 2019 en zorgde tegelijkertijd voor een groei van 5 maal op het vlak van verkopen. Het aantal verkochte fietsen ging van 1000 naar meer dan 5000 en volgend jaar wordt er een verdrievoudiging verwacht. De Cowboy e-bikes zijn ondertussen beschikbaar in 9 landen. Naast België werd er dit jaar uitgebreid naar Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De start-up focust zich sterk op zijn community. Leden van het management, zoals CEO Adrien Roose, zijn dan ook vaak te vinden in de Facebook-groep van Cowboy. Het leek dus een logische stap om dezelfde community aan te spreken voor deze fondsenwerving.

2,3 miljoen pond

Hoewel het niet gaat om aandelen die vrij te verhandelen zijn (dat gaat enkele na een overname of beursgang), is er op het moment van schrijven al meer dan 2,3 miljoen pond opgehaald door 1040 investeerders. Investeren kan al vanaf 20 pond. Investeerders krijgen naast hun aandeel Cowboy accessoires in ruil voor hun bijdrage, zoals dat meestal het geval is bij crowdfunding. Voor 1000 pond is dit een helm, voor 10.000 zelfs een eigen Cowboy-fiets. Roose liet aan Het Laatste Nieuws alvast weten dat alle verwachtingen overschreden zijn en zegt nog niet beslist te hebben hoe lang de crowdfunding nog open zal blijven.

Cowboy Crowdcube