Huawei

Hoewel Huawei het de laatste tijd zwaar te verduren krijgt met sancties van de Verenigde Staten, doet de telecomreus het erg goed in thuisland China.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Daar steeg de verkoop van Huawei-smartphones namelijk met 66 procent. Daarmee heeft Huawei nu een recordpercentage van 42 procent van de Chinese markt in handen. Een deel van dat succes kan toegeschreven worden aan de Chinese consument, die schoon genoeg heeft van Amerikaanse inmenging en sabottage.

In hetzelfde kwartaal vorig jaar, had Huawei ‘slechts’ 25 procent van de mobiele markt in handen. Vandaag is dat percentage dus gestegen tot 42 procent. De cijfers werden vrijgegegeven door onderzoeksbureau Canalys en liggen in lijn met de eigen beweringen van Huawei dat ze 24,4 procent meer verkocht zouden hebben dan het jaar voordien.

Maar waar er winnaars zijn, zijn er uiteraard ook verliezers. Het succes van Huawei gaat ten koste van andere Chinese topmerken zoals Oppo, Vivo, en Xiaomi. Ook Apple krijgt rake klappen; hun marktaandeel daalde met 2 procent tegenover het derde kwartaal van vorig jaar. Apple verkocht in het afgelopen kwartaal slechts 5,1 miljoen iPhones, wat het meteen ook de zwakste verkoop in China in de afgelopen 5 jaar was.

De groei van Huawei zal zich naar alle waarschijnlijkheid voortzetten, aangezien het zich momenteel in een dominante positie bevindt, en dus ook betere deals kan onderhandelen. Daarnaast is Huawei in een goede positie wat betreft de uitrol van 5G.