Wie een elektrische wagen wil kopen, kan deze maar best snel bestellen. Vanaf 1 januari zal de Vlaamse regering geen premier meer uitreiken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De premies hadden nochtans als doel om de overstap naar elektrische wagens bij particulieren te promoten. Het aantal elektrische wagens op de Vlaamse wegen blijft nog steeds heel beperkt. Zelfs het populairste merk Tesla komt niet boven een marktaandeel van 2% uit. De dure aankoopprijs en een tekort aan oplaadpalen zijn de grootste obstakels.

Tot op heden was het altijd wel mogelijk om een premie aan te vragen bij de Vlaamse regering voor de aankoop van een elektrische wagen. Dat kon je toch tot €4000 uitsparen. Maar blijkbaar werd dat onvoldoende gedaan. In 2018 werden 3648 elektrische wagens verkocht, maar slechts voor 415 exemplaren werd een premie aangevraagd. Daarom was vooral N-VA tegenstander van de premies. Zij vinden dat het budget beter kan besteed worden voor de uitbreiding van het netwerk van oplaadpalen. Dat het aantal vragen in 2019 steeg tot 593, is voor de nog maar pas aangeduide Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) niet voldoende de premie te behouden. Vanaf 1 januari 2020 zullen ze dan ook definitief verdwijnen. Wie voor 31 december een elektrische auto besteld, kan de premie nog wel steeds aanvragen.

Ongelukkige timing

Het besluit van de Vlaamse regering wordt niet overal op applaus onthaald. Enkele belangengroepen hebben zich er al tegen uitgesproken. Volgens automobielfederatie Febiac is het nog veel te vroeg om de premies af te schrijven. Volgens hen moet de echte doorbraak van elektrische wagens nog komen, en is een financiële stimulans daarvoor meer dan welkom. Ook moet er volgens hen dringend geïnvesteerd worden in meer oplaadpalen. Bij Febiac vrezen ze dat het afschaffen van de opmars een rem kan zijn op de verdere doorbraak van elektrische wagens.

Een conclusie die ondersteund wordt door Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit. Volgens hen komen er nu juist meer betaalbare modellen op de markt, die in combinatie met de premie de aankoop van een elektrische wagen een stuk interessanter kunnen maken voor de doorsnee Vlaming. Zij vinden de beslissing om de premie af te schaffen ongelukkig met de klimaatdoelstellingen van Vlaanderen. Die luiden dat er eind 2020 minstens 7,5% van de wagens op de Vlaamse wegen elektrisch moet zijn. Nu wordt volgens Avere een belangrijke stimulans weggenomen om op duurzame mobiliteit over te stappen. Avere hoopt dan dat ter compensatie de Vlaamse regering naar manieren zoekt om de prijs van elektrische wagens te drukken.

“Veel mensen aarzelen om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat. Die hindernissen moeten autobranche én overheid samen wegnemen. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. We betreuren dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie zijn doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen. Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.” Luc Bontemps, Febiac

Zit je met plannen om een elektrische wagen aan te schaffen en wil je nog genieten van korting? Snel bestellen is de boodschap!