De telecomoperator lijkt toch de naweeën te voelen van de zaak Leroy, en de toenemende concurrentie van Telenet en Orange.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Op het einde van de maand oktober zien we traditioneel dat bedrijven de kwartaalcijfers voor het derde kwartaal bekend maken. Vandaag deed Proximus dat voor de periode van 1 juli tot en met 30 september. En die ogen toch maar gematigd positief.

Laten we beginnen met het goede nieuws. Het aantal abonnees van Proximus blijft in ieder geval lichtjes stijgen. De mobiele abonnementen doen het met 23.000 nieuwe klanten het beste. In totaal zijn nu 4,08 miljoen mensen voor hun smartphone-abonnement bij Proximus aangesloten. Dat is in relatieve termen een stijging van 2,08% ten aanzien van vorig jaar. 8000 nieuwe klanten kochten hun internetverbinding aan bij Proximus. Dat brengt het totaal op 2,08 miljoen klanten, een stijging van net geen 2%. De stijging van televisieabonnementen bleef eerder onder de verwachtingen. Het aantal abonnees steeg met 3000; terwijl experten in De Tijd een stijging van 8000 klanten voorspelden.

Vooral in de vaste telefoniesector doet Proximus het niet goed. Vandaag de dag beheert Proximus 2,44 miljoen vaste lijnen. Nog steeds een hoog aantal, maar toch 36.000 abonnees minder dan bij bekendmaking van de vorige kwartaalcijfers. Ook eind juni was het aantal vaste lijnen gedaald met 36.000. Een dalende trend is dus zeker wel ingezet. En die laat zich merken in de financiële resultaten van Proximus. Proximus draait een omzet van 1,071 miljard euro, 2 procent dan wat de kwartaalcijfers van oktober 2018 vertelden. Maar goed, ze zullen er niet arm van worden.

Telenet en Orange

De dalende omzet is ook voor een groot deel te wijten aan de concurrentie van Proximus die sterker wordt. Telenet en Orange beginnen een steeds groter deel van de koek op te eisen. Zowel Telenet als Orange wisten dit jaar enkele interessante overnames af te ronden en nieuwe spraakmakende formules te lanceren. Ter vergelijking: Orange meldt in zijn kwartaalcijfers een stijging van 32.000 nieuwe mobiele abonnementen. Een sterkere stijging dan Proximus. Telenet zal zijn cijfers op 31 oktober bekend maken. Het zal Proximus dus zeker niet gemakkelijk worden gemaakt zijn marktpositie te behouden.

Leroy

Met het publiceren van de kwartaalcijfers, lijkt Proximus een streep te kunnen trekken onder een woelige periode. Het plotse vertrek van CEO Leroy sloeg in als een bom. Hoewel de nieuwe CEO nog moet aangekondigd worden, lijkt de rust toch weer een beetje te zijn teruggekeerd bij de telecomoperator.