Snapchat heeft gisterenavond zijn cijfers van het afgelopen kwartaal gepubliceerd. En daaruit blijkt dat het sociale mediabedrijf groeit, maar nog een lange inhaalweg af te leggen heeft.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Gisteren maakte Snapchat de kwartaalcijfers voor de periode juli tot en met september bekend. En die oogden zeker niet slecht voor de foto- en videoapplicatie. De voorbije maanden maakten wereldwijd 7 miljoen mensen een Snapchat-account aan. Vooral in de ‘rest van de wereld’ (Azië, Afrika, Latijns-Amerika, Oceanië) wint de app sterk aan populariteit. Meer gebruikers betekent ook meer inkomsten: die werden geschat op $446 miljoen. Dat is een mooie 50% meer dan exact een jaar geleden.

Snapchat is dus zeker een bedrijf in groei, maar de cijfers moeten met de juiste filter vastgelegd worden. Het totaal aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat is nu 210 miljoen. Als je dat vergelijkt met de 500 miljoen dagelijkse Instagram-gebruikers, dan weet je dat Snapchat nog lang niet in de buurt van zijn grootste concurrent komt. Tegenover de stijgende winst staat het feit dat Snapchat nog steeds een verlieslatend bedrijf is. Het nettoverlies is afgelopen kwartaal wel gezakt tot ‘slechts’ $227 miljoen.

AR is de toekomst

Bij een kwartaalrapport vind je altijd een toelichting van de CEO over de resultaten terug. CEO Evan Spiegel gaf uitleg over waar het bedrijf in de toekomst naartoe wil gaan. Volgens Spiegel moet augmented reality Snapchat in de toekomst successen opleveren.

Daar experimenteert het bedrijf al geruime tijd mee. Het bedrijf laat zijn gebruikers experimenteren met allerlei AR-filters en -lenzen. Enkele populaire features zijn bijvoorbeeld hondenoren of zogenaamde ‘face swaps’, die soms hilarische maar ook angstaanjagende resultaten kunnen opleveren. Zulke ‘face swaps gone wrong’ zijn al enkele jaren een hit op het internet.

AR is de toekomst voor Snapchat, al weten we niet of we dat toejuichen. Afbeelding: Buzzfeed

Nu ook Instagram filters introduceerde in de zomer, moet Snapchat innovatief blijven met AR-technologie wil het op dat vlak uniek blijven. Dat deed het al met het uitbrengen van de Spectacles-zonnebrillen, die in augustus nog een vernieuwde versie kregen. Het wil in de toekomst blijven verder experimenteren met AR-hardware. De zonnebril kan in combinatie met de app gebruikt worden, en zou in november moeten verschijnen. Maar ook met deze technologie kan Instagram hen wel eens kopiëren, want Facebook heeft eveneens zo zijn plannen voor een AR-bril. Snapchat zal zichzelf dus moeten blijven heruitvinden om het gat met Facebook ooit te kunnen dichtrijden.