Revolut

Fintech is booming. Revolut wil wereldwijd uitbreiden gaat daarvoor de komende tijd bijna 3500 extra werknemers aannemen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Revolut, de Britse digitale bankapplicatie die de wereld wil veroveren, is van plan om 3500 nieuwe medewerkers aan te nemen. Het bedrijf wil daarmee uitbreiden naar 24 extra markten en sluit in combinatie een enorme deal met Visa.

Revolut(ie)

In juli 2015 werd Revolut gelanceerd met als doel de transactiekosten op betalingen in vreemde munten te verlagen of zelfs weg te halen. Vandaag, in 2019, is de dienst een volwaardige bankapp geworden die ook fysieke betaalkaarten aanbiedt.

Om die fysieke betaalkaarten aan te bieden en betrouwbaar te maken sloot het bedrijf een deal met Visa. Intussen zijn zo’n 8 miljoen klanten aangesloten bij de digitale bank.

Maar het bedrijf zit niet stil. In een extra deal met Visa wil het bedrijf uitbreiden naar Brazilië, Japan, Rusland en de Verenigde Staten. Nadien plant het bedrijf een lancering in Latijns Amerikaanse landen en staat ook Azië op de planning. De digitale bank wil dus wereldwijd beschikbaar zijn.

Revolut vandaag

Vandaag telt het bedrijf zo’n 1500 werknemers. Oprichter en CEO Nikolay Storonsky vertelde aan Reuters dat er tegen de zomer van volgend jaar zo’n 5000 mensen bij de fintechgigant aan de slag zullen zijn. Die uitbreiding is nodig om wereldwijd aanwezig te zijn.

5000 werknemers is geen kattenpis. Dat beseft ook Storonsky. Maar door de deal met Visa hoopt het bedrijf zijn klantenbestand te verdrievoudigen. Daarmee verdrievoudigt het bedrijf ook zijn beschikbare cash.

Storonsky benadrukt dat de gemiddelde klant bij Revolut zo’n 1000 euro op de rekening heeft staan. Dat maakt dat het bedrijf momenteel in totaal zo’n 8 miljard euro in cash heeft. Dat klinkt veel, maar in vergelijking met grootbanken JPMorgan of HSBC is dat een peulschil.

Groeit als kool

Dat verschil in beschikbare cash is zeker geen probleem. Om de strijd aan te gaan met grootbanken heeft het bedrijf natuurlijk tijd nodig. De wereldwijde uitbreiding gaat Revolut daarin helpen maar het bedrijf heeft nog heel wat werk voor de boeg.

Revolut groeide de laatste jaren als kool. Maar het bedrijf kreeg daarmee ook te maken met meer media-aandacht. Onder andere de werkdruk zou te hoog liggen en werknemers spraken van een vreselijke werksfeer.

Tegenover drie jaar geleden is Revolut al helemaal anders. We hebben uit onze fouten geleerd. – CEO en oprichter Storonsky