McDonald’s is een opmerkelijk project aan het testen met Amazon en Google. Het wil van diens virtuele assistenten Alexa en Google Assistant gebruik maken om openstaande vacatures te verspreiden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Wie Alexa of Google Assistent gebruikt, zou zomaar eens McDonald’s kunnen tegenkomen. Nee, de fastfoodketen gebruikt de platformen (nog) niet om je te verleiden tot een BigMac of McFlurry. De samenwerking met Google heeft tot doel om nieuwe werknemers te vinden. McDonald’s zal zijn vacatures via de virtuele assistenten promoten.

Om je sollicitatie bij McDonalds te starten, zeg je simpelweg ‘Alexa/OK Google, help me get a job at McDonalds” of “Talk to McDonald’s Apply Thru”. Amazon of Google Assistant zal dan je naam, woonplaats, en jobvoorkeur vragen. Hier stopt de inmenging van Alexa of Google Assistent. Het lijstje met je vijf beste en slechtste eigenschappen hoef je op dit moment nog niet bij de hand te houden. De sollicitant zal na het ‘gesprek’ met Alexa/Assistant een SMS met een URL-link krijgen. Deze wijst hem door naar een online sollicitatieformulier. De sollicitatie zal vanaf nu op een ‘klassieke’ manier behandeld worden.

Alexa past perfect bij McDonald’s

McDonalds ziet zelf enorm veel potentieel in het project. Zij geloven dat platformen als Amazon en Google Assistant in de toekomst het sollicitatieproces kunnen vereenvoudigen. Voor hen “verpersoonlijkt Alexa de kwaliteiten die ze bij McDonald’s zoeken: vriendelijk, betrouwbaar en tof”. Het biedt hen een nieuw creatief platform om talent te bereiken.

https://twitter.com/McDonalds/status/1176828760026505217

Deze functie is voorlopig in slechts enkele landen beschikbaar. België zit daar nog niet bij, maar McDonald’s zal bij succes deze feature naar meerdere landen uitbreiden. Hoe McDonald’s de bescherming van de persoonlijke gegevens die opgevraagd worden, zal garanderen, daar blijven ze voorlopig stil over.