Waarin bevindt zich het verschil tussen een succesvolle en een mislukte marketingcampagne? Juist, de marketingstrategie erachter. Maar wat is precies zo´n marketingstrategie? En wat zijn de componenten die succesvolle en niet-succesvolle marketingstrategieën van elkaar onderscheiden?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie verwijst naar de algemene strategie van een bedrijf om potentiële klanten te bereiken en hen om te vormen tot klanten.

Een effectieve marketingstrategie omvat een reeks benaderingen die bedrijven in staat stellen hun middelen te gebruiken om het hoogste rendement op de investering (ROI) te bereiken en de winst te verhogen.

 

De belangrijke onderdelen

Nu we weten wat een marketingstrategie is en wat het doel ervan is, bekijken we de noodzakelijke onderdelen hiervan:

 

  1. doelgroep

Wie wil je bereiken? Wie is de perfecte klant? Identificeer jouw doelgroep. Het is belangrijk om marketinginspanningen te beperken tot de categorie mensen die je het meest waarschijnlijk zult aantrekken.

Bepaal het belangen van de doelgroep en pas jouw marketingstrategie en marketingplan hierop aan.

 

  1. Bewustwording

Het uiteindelijke doel van een bedrijf moet zijn om meer vertrouwen te winnen bij de huidige klanten en een betere naamsbekendheid binnen de kerndoelgroep te bereiken. Klassieke manieren om de naamsbekendheid te vergroten zijn onder meer reclame (televisie, kranten, tijdschriften en online) en mond-tot-mondreclame. Offline marketing is niet achterhaald, integendeel. Beschouw het als onderdeel van de content marketingstrategie. Voor effectieve offline marketing zijn bijvoorbeeld kwalitatieve flyers, zoals die van Onlineprinters, geschikt.

 

  1. unieke voordelen

Wat zijn de belangrijkste kenmerken die jouw product/dienst onderscheiden van het vergelijkbare aanbod op de markt? Als je dergelijke voordelen niet kunt zien, bepaal deze dan zo snel mogelijk of creëer ze. Concentreer de marketingstrategie vervolgens op de marketing van deze voordelen. Het is voldoende om één of twee dingen te identificeren die jouw bedrijf van andere onderscheidt. Is jouw product goedkoper en beter dan wat dan ook op de markt? Dat is alles wat potentiële klanten moeten weten.

 

  1. communicatie

Wanneer en hoe wil je met jouw klanten communiceren? De verbinding die je met jouw klanten legt is een belangrijk aspect voor het succes van jouw marketingstrategie. Sociale media zijn zeker belangrijk, maar maak hier strategisch gebruik van. Denk aan betaalde reclame op Facebook, Twitter en andere platforms.

Als je een behoorlijk aantal volgers hebt opgebouwd, is het van belang om succesvolle communicatie met hen in stand houden. Identificeer de problemen die volgers hebben en laat hen zien hoe jouw bedrijf een passende oplossing biedt.

 

conclusie

Een succesvolle marketingstrategie wordt niet van de ene op de andere dag geïmplementeerd. Wees bereid om veel tijd, moeite en geld te investeren in jouw doelstellingen. De belangrijkste elementen van een goede marketingstrategie zijn nu bekend. Dit maakt het gemakkelijker om een effectief marketingplan te ontwikkelen dat jouw bedrijf naar succes leidt.