Google maps

Google verwijderde 3 miljoen nepprofielen van zijn Maps-platform. Na onderzoek van The Wall Street Journal schoot het bedrijf in actie tegen fake bedrijven.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Gisteren publiceerde The Wall Street Journal een artikel waarin het fraude en nepbedrijven op Google Maps blootlegde. ‘Google profiteert mee’, kopte de Amerikaanse krant.

Google schiet in actie

Volgens het Amerikaanse internetbedrijf zou het intussen 90 procent van de nepprofielen verwijdert hebben. Gebruikers van Maps zouden hier normaal geen last van gehad hebben. Het bedrijf meldt ook dat het 85 procent heeft kunnen weghalen aan de hand van automatische systemen die intern konden bepalen wanneer een bedrijf fake of frauduleus was.

Intussen heeft Google ook 250.000 bedrijfsprofielen weggehaald en 150.000 accounts gebokkeerd. Volgens het bedrijf is dat toch een serieuze stijging van 50 procent tegenover vorig jaar. Het aantal frauduleuze profielen zou gestegen zijn door toenemende advertenties op zijn ‘Mijn Bedrijf-platform’. Doordat je advertenties kon inkopen verschijnt je bedrijfspagina beter in de ranking bij zoekopdrachten. Op die manier profiteert Google dus inderdaad mee.

Onderzoek van The Wall Street Journal

Onderzoek doet vaak wonderen. Niet lang na de publicatie van het artikel bij The Wall Street Journal schoot Google meteen in actie. De Amerikaanse kwaliteitskrant probeerde het met een loodgieter waarbij je op dertien verschillende (en valse) adressen uitkwam.

Het Amerikaanse internetbedrijf heeft dus een serieus probleem. De procedure om je bedrijf rechtmatig in de zoekmachine te katapulteren loopt meestal via een brief die je via de post krijgt, een persoonlijk telefoontje of een mail met een unieke code die je dan moet ingeven in het platform. Maar in principe is deze procedure veel te gemakkelijk en onveilig waardoor fraudeurs hun gangetje kunnen gaan. Ondertussen haalt Google het geld lekker binnen.

Het is al langer bekend dat het ‘Mijn-Bedrijf’ als een concurrent van bv. Yelp wil maken, en zo klanten sneller de contactgegevens van bedrijven wil tonen. Echter moet het bedrijf dan wel eerst zijn boeltje op orde krijgen.