Salesforce

CRM-reus Salesforce doet een opmerkelijke overname met Tableau om zo zijn expertise in data en de algemene werking van het bedrijf te versterken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Tableau, het online platform waarmee professionals en leken data kunnen visualiseren is overgenomen door Salesforce. Het Amerikaanse CRM-bedrijf koopt het bedrijf voor 16 miljard dollar, dat is 14 miljard euro. Door deze overname verstevigt het bedrijf zijn CRM-software, aangezien het nu gebruik kan maken van dieper datagebruik.

De twee bedrijven kwamen overeen om een volledige deal te sluiten via aandelen. Door de overname verhoogt de omzet van Salesforce met 400 miljoen dollar. De winst zal naar verwachting wel lager liggen door de deal.

Deals, deals, deals

De CRM-reus probeerde een aantal jaren geleden nog LinkedIn in te lijven maar kon niet opboksen tegen Microsoft. Het lijkt niet meteen logisch, maar ook LinkedIn had het bedrijf kunnen helpen om zijn data-intelligentie te versterken en verbeteren.

Ook Google kondigde vorige week nog de overname van datareus Looker aan. Daarmee kan ook Google zijn expertise in data-analyse versterken. Het is niet helemaal duidelijk of Salesforce zich nu ook gedwongen voelde om te investeren. Je merkt dat grote Amerikaanse bedrijven steeds meer investeren in nieuwe technologieën en overnames om zo bij te blijven in de wereld van big-data.