Spotify

Spotify werd nog maar een week geleden gelanceerd in India, en heeft nu al één miljoen unieke gebruikers weten te strikken in het Zuid-Oostaziatische land.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Spotify kreeg vorige week dinsdag voet aan wal in India, en betrad daarmee een prijsgevoelige markt met spelers zoals JioSaavn en Apple Music.  

 

De Zweedse streaminggigant biedt een gratis versie met advertenties aan, en geeft de Indische consument ook de kans op een Premium-abonnement voor 1,7 dollar, zo’n 119 Indische roepies.  

 

India heeft een bevolking van 1,3 miljard en meer dan 400 miljoen smartphonegebruikers. Dat is voor Spotify een belangrijke markt, die tot voor kort onaangeboord bleef.  

 

De Indische streamingmarkt wordt geleid door Gaana, een bedrijf dat ondersteund wordt door het Chinese TencentGaana heeft voornamelijk een database van klassieke Indische liedjes en de laatste nieuwe Bollywood songs en heeft zo’n 80 miljoen maandelijkse gebruikers. De streamingreus beschikt over 207 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en 96 miljoen betalende gebruikers.  

 

[related_article id=”178018″]

 

De lancering van de streamingdienst in India verliep niet zonder slag of stoot. Spotify moest opboksen tegen heel wat lokale concurrenten, maar heeft uiteindelijk de strijd gewonnen. De eerste week van de lancering was alvast succesvol.