Europese

De Europese Unie herschrijft een twintig jaar oude copyrightregels en zet daarmee technologiereuzen Google en Facebook een hak.

Advertentie

 

De Europese Unie erin geslaagd om copyrightregels van twintig jaar oud te herschrijven. Dat zal ervoor zorgen dat technologiereuzen zoals Google en Facebook hun inkomsten delen met de creatieve sectoren en dat beschermde content op YouTube of Instagram verwijderd moet worden.  

 

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de Europese Unie, lanceerde het debat zo’n twee jaar geleden met de overtuiging dat de copyrightwetgeving moest aangepast worden om Europees cultureel erfgoed beter te beschermen en ervoor te zorgen dat uitgevers, omroepen en artiesten ook eerlijk vergoed worden.  

 

EU Digital Chief Andrus Ansip was alvast laaiend enthousiast over de hervorming:  

 

Onder de nieuwe wetgeving zullen Google en andere online platformen overeenkomsten moeten tekenen met licentiehouders zoals muzikanten, auteurs, nieuwsmedia en journalisten om hun werk online te mogen gebruiken. Youtube, Instagram, en andere deelplatformen zullen uploadfilters moeten installeren die gebruikers ervan weerhouden om gecopyrighte materialen te uploaden.  

 

Google heeft intensief gelobbyd tegen de maatregel en dreigde er zelfs mee om Google News weg te halen uit Europa. Wetgever Julia Reda van de Piratenpartij zegt dan weer dat de algoritmen in uploadfilters geen verschil kunnen maken tussen een inbreuk op copyright, en legale parodieën. “Dat maakt het moeilijker voor kleine websites die niet middelen hebben om anti-filtersoftware aan te kopen.”  

 

Online platforms die minder dan drie jaar bestaan en minder dan 10 miljoen euro omzet maken, en minder dan vijf miljoen maandelijkse gebruikers hebben, hoeven echter geen uploadfilters te installeren. Ook nonprofitorganisaties en online encyclopedieën zoals Wikipedia en open sourceplatformen zoals GitHub zullen gebruik kunnen maken van data die mogelijk interessant kunnen zijn voor hun onderzoek en educatieve doeleinden zonder te worden onderworpen aan de nieuwe copyrightregel.

Advertentie