Netflix

Dat Netflix big business is, wisten we uiteraard al veel langer. Ondertussen heeft de streaminggigant volgens een studie van Econopolis al meer dan een half miljoen Vlaamse abonnees bereikt.

 

Als je je bedenkt dat er volgens statistiek Vlaanderen in 2017 zo’n 6,5 miljoen Vlamingen zich in België verschansten, dan kan je ruwweg stellen dat 1 op 13 Vlaamse huishoudens over een Netflix-abonnement beschikt.

 

Vlaams minister van Media, Sven Gatz, wil een antwoord bieden op het fenomeen en denkt aan een Vlaams alternatief voor Netflix.

 

De laatste jaren tekenen er zich een paar verontrustende trends af in het Vlaamse medialandschap. Zo kijken Vlamingen steeds vaker uitgesteld; volgens de Tijd is het percentage Vlamingen dat uitgesteld kijkt zelfs geklommen tot 17,5 procent.

 

Voor commerciële zenders ligt dat percentage tijdens primetime zelfs nog hoger; namelijk op 26,1 procent. Uitgesteld kijken staat ook gelijk aan minder inkomsten voor de verschillende zenders.

 

Daarnaast heeft de Vlaamse audiovisuele sector ook ijzersterke concurrentie van de online videostreamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime. Volgens het onderzoek van Econopolis kijkt 20 procent van de Vlaamse huishoudens naar Netflix. Dat zou volgens De Tijd neerkomen op een 49 miljoen euro omzet in Vlaanderen, hoewel Netflix zelf geen officiële cijfers vrijgeeft.

 

Minister Gatz vindt dat de cijfers het potentieel voor een Vlaamse variant van Netflix aantonen en vraagt de sector om de haalbaarheid van zijn suggestie te bekijken. Hij merkt daarbij wel fijntjes op dat ze “uiteraard zelf tot actie moet komen”, en dat hij “slechts een facilitator is”.

 

Het lijkt uit te draaien op het kastje en de muur, want Medialaan-CEO Dirk Lodewyckx geeft nu aan op een concreet initiatief van de minister te wachten.