Dyson

Het bedrijf Dyson mag dan voornamelijk bekend zijn van stofzuigers zonder zak, maar nu wil het ook intrede maken op de automarkt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Het stofzuigermerk zonder stofzakken bij uitstek is al sinds jaar en dag Dyson. Naast stofzuigers heeft het intussen ook een uitgebreid gamma aan haardrogers, ventilators en luchtzuiveringssystemen. Binnenkort zullen elektrische wagens hier ook deel van uitmaken, maar nu is de beslissing gemaakt dat deze vanuit Singapore ontwikkeld gaan worden en niet vanuit Groot-Brittannië, wat de huidige onderzoeks- en ontwikkelingsbasis is van het bedrijf.

 

Vorig jaar deelde Dyson nog mee dat een 400-koppig team van ingenieurs druk bezig was de ontwikkeling van een elektrische wagen. Het project heeft bovendien een prijskaartje van 2,3 miljard euro. Tot nog toe zijn er geen designs van de wagen gelekt, hoewel het bedrijf wel meedeelde dat de uiteindelijke wagen niet al te goedkoop zal zijn, wat overigens voor geen enkel Dyson-product het geval is.

 

Wel is nu bekend gemaakt dat de wagen ontwikkeld zal worden in Azië, aangezien dit de grootste afzetmarkt is voor het bedrijf. Dinsdag deelde het bedrijf mee dat deze beslissing complex was en gebaseerd is op de leveringsketens, markttoegang en beschikbare expertise. Het eindresultaat van deze beslissing bracht Dyson naar nergens minder dan Singapore, waar het bedrijf op dit moment al 1.100 mensen in dienst heeft om digitale elektrische motors te produceren.

 

Op zich zou het logischer zijn om technologie van Dyson te verwerken bij reeds bestaande fabrikanten van elektrische wagens. Maar toen het bedrijf zijn cycloontechnologie voorstelde bij de fabrikanten, werd dit idee meteen de deur gewezen. Dit was voor James Dyson reden genoeg om eigenhandig een elektrische wagen te ontwikkelen.

 

Voorlopig staat de constructie van de nieuwe Dyson-fabriek in Singapore gepland tegen 2020. Een jaar later zouden er al elektrische wagens van de band moeten rollen. Door bepaalde wetgevingen is Singapore zelf niet meteen de beste afzetmarkt voor elektrische wagens. De stad heeft echter wel bepaalde handelsovereenkomsten met zowel China als Japan, waardoor het voor Dyson de uitgelezen locatie werd om zijn elektrische auto’s te produceren.