Google

Google mag Chrome en Search niet langer bundelen met andere Google-diensten voor Android en komt met een nieuw licentiemodel om inkomsten te genereren.

Advertentie

 

Als je een Android-gebruiker bent, is het vrij waarschijnlijk dat je ook gebruik maakt van Chrome als je browser, Google als je zoekmachine en de Play Store om je apps te downloaden. In het verleden kwamen al deze zaken gratis mee met het besturingssysteem, maar dankzij de Europese Commissie komt daar nu verandering in voor de fabrikanten van smartphones en andere Android-apparaten.

 

In juli legde de Europese Commissie Google een monsterboete op van 4,34 miljard euro op voor het breken van de Europese antitrust wetgeving. De techgigant misbruikte immers zijn dominante marktpositie om Chrome en Google search verplicht samen met Android te koppelen en verplichtte fabrikanten ook om geen afgeleide versies van Android te maken. Je kan het vergelijken met de boete die Microsoft enkele jaren geleden kreeg omdat ze de Windows-gebruikers niet de keuze gaven van browser en Edge steeds samen met het systeem kwam.

 

Het voordeel van deze bundel van Google-producten was dat Android volledig gratis kon zijn, het bedrijf haalde immers inkomsten uit Chrome en zijn zoekmachine om de kost hiervan te compenseren. Niet meer dus, en dat zorgt er voor dat fabrikanten binnenkort licentiekosten zullen gaan betalen om gebruik te mogen maken van specifieke Google-diensten zoals onder andere de Play Store, Chrome en Search.

 

In andere woorden, de verzameling van Google-producten die je nu terugvindt op Android, wordt betalend. In die bundel zit bijvoorbeeld ook YouTube en Gmail, maar Chrome en Search dus niet meer. Deze kunnen gratis toegevoegd worden, maar zijn dus niet langer verplicht als je enkel de andere apps wil als fabrikant.

 

Fabrikanten kunnen dus ook gewoon kiezen voor een naakte versie van Android, hoewel dat zeer onpraktisch lijkt omdat het merendeel van de apps voor het platform te vinden is in de Play Store. De meeste fabrikanten zullen dus gewoon de licentie aankopen, waarvoor nog geen prijs bekend is. Natuurlijk opent dit wel de deur voor browsers zoals Firefox om aan marktaandeel te winnen en dit zal Google waarschijnlijk merken in hun inkomsten.

 

Google vecht de beslissing van de Europese Commissie wel aan, maar totdat er een beslissing genomen wordt, moeten de nieuwe regels dus toegepast worden. Ze treden in werking vanaf 29 oktober.

Advertentie