Amazon

Amerikaanse retailgigant Amazon heeft momenteel een nogal grote ecologische voetafdruk. Deze nieuwe investeringen zouden hier iets aan moeten doen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

We zouden allemaal onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk moeten houden. Dit geldt voor elk individu, maar zeker ook voor (grote) bedrijven. De Big Five, die bestaat uit Apple, Google, Facebook, Microsoft en Amazon, doet het relatief goed op dit vlak, al blijft Amazon hier duidelijk achterop hinken. Het bedrijf beseft dat het milieuvriendelijker zaken moet gaan voeren en heeft hiervoor nu twee grote investeringen gedaan.

 

De eerste investering is er eentje van 10 miljoen dollar en gaat naar het Closed Loop Fund in de VS. Dit fonds zet in op recyclageprogramma’s en is een logische investering voor Amazon. In tegenstelling tot de andere leden van de Big Five verscheept Amazon allerlei verschillende producten en ligt zijn focus niet op software of online platformen, waardoor er dagelijks heel wat pakketten de deur uitgaan. Op zich is al dat karton niet noodzakelijk slecht voor het milieu, als het gerecycleerd zou worden. Maar dat laatste blijkt echter een groot probleem in sommige delen van de VS, waar dit karton gewoon belandt bij wat wij restafval zouden noemen. Deze investering in het Closed Loop Fund zou moeten helpen bij de ontwikkeling van lokale diensten zodat mensen hun karton makkelijker kunnen recycleren.

 

De tweede investering bevindt zich iets verder van huis, namelijk in het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft Amazon dan weer geïnvesteerd in zonne-energie. De komende 18 maanden zal het bedrijf daar zonnepanelen laten installeren die overeenkomen met een energievoorziening voor 4.500 huizen, waardoor zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleind wordt.

 

Op lange termijn hoopt Amazon volledig over te schakelen op hernieuwbare energie, maar in januari van dit jaar was dit slechts voor 50% het geval. Zowel Apple als Google hebben deze overstap al geheel gemaakt en Facebook wil dit tegen 2020 ook gedaan krijgen. Voor Amazon is de weg daarentegen nog langer en moeilijker, maar dit is deels de oorzaak van de aard van het bedrijf. Toch is de intentie bij Amazon duidelijk aanwezig, aangezien het reeds inzet op Frustration-Free Packaging. Hiermee zet het verkopers aan om zo weinig mogelijk nutteloos karton en plastic te gebruiken bij de verpakking van hun producten, waardoor Amazon ook meer producten kan verpakken in een enkele doos. Tot slot zou het bedrijf hierdoor al 244.000 ton verpakkingsmateriaal verwijderd hebben.