groen

Epson: “Tegen 2050 willen we onze CO2-uitstoot met 90 procent terugdringen.”


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Duurzaamheid in de printsector is een trend die zich langzaamaan inzet. Epson is een van die bedrijven die ervan overtuigd zijn dat de toekomst van business printing duurzaam moet zijn.

 

Daarvoor brengt Epson niet alleen duurzame producten op de markt om bedrijven te helpen om hun doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te halen. Ook Epson zelf trekt dit ecologisch denken door in alle facetten van zijn activiteiten.

 

Van de eerste schets tot aan het recyclageproces worden alle producten van Epson ontwikkeld met een ecologisch duurzame levenscyclus in het achterhoofd. Zo streeft Epson ernaar om zijn CO2-uitstoot tegen 2050 met 90% terug te dringen voor de gehele levenscyclus van de producten en services. Een ambitieuze doelstelling.

 

Ik sprak met Inge Bruffaerts, channel marketing manager van Epson, over de duurzaamheidsdoelstellingen van Epson.

 

SMARTBIZ: Is duurzaamheid vandaag de dag een competitief voordeel?

 

BRUFFAERTS: Wel, duurzaamheid wordt inderdaad beetje bij beetje een competitief voordeel. Dat heeft echter wel lang geduurd. Maar nu de VN er zich ook achter schaart, zijn we wel in een stroomversnelling terecht gekomen. Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan hun sustainable development goals, oftewel SDG’s.

 

Inge Bruffaerts, channel marketing manager Epson

 

SMARTBIZ: Hoe lang is Epson al bezig met duurzame inspanningen?

 

BRUFFAERTS: Epson denkt al aan duurzaam ondernemen sinds hun prille begin in 1942 als uurwerkmakers Daiwa Kogyo in Japan. Hun eerste fabrieken lagen aan de oevers van het Suwameer in Nagano, Japan en toen al vonden de oprichters van Daiwa Kogyo – wat later bekend zou staan als Epson – dat afval niet zomaar in het Sumameer mocht geloodst worden. In dat opzicht waren ze hun tijd ver vooruit. Epson is een pionier op het gebied van duurzaam ondernemen. Daarom ook formuleerden we onze duurzame visie op 2050 al in 2008, toen er van SDG’s nog geen sprake was.

 

SMARTBIZ:  Waar draait duurzaamheid concreet rond bij Epson?

 

“BRUFFAERTS: Wel, vroeger was onze duurzaamheid enkel beperkt tot producten, maar nu richten we ons ook op SDG’s. Zo willen we graag zelf maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar willen we ook derden ondersteunen in hun omschakeling naar duurzamere productieprocessen.”

 

SMARTBIZ: Wat zijn de plannen van Epson op het gebied van duurzaamheid voor de komende 5 jaar?

 

BRUFFAERTS: We willen graag verhuizen naar elektriciteitsneutrale gebouwen, en spannen ons in om ons productieproces ook CO2-neutraal te maken. Daarnaast willen we onze circulaire economie verder uitbouwen met als primeur voor Epson een gerecycleerde cartridgelijn, wat uiteraard een proces van lange adem is. Zo hebben we de recyclage van cartridges sterk opgetrokken de afgelopen jaren: met 64% tussen 2013 en 2017 en met nog eens 35% tussen 2016 en 2017.

 

Daarnaast vinden we het als bedrijf ook belangrijk dat niet alleen wij milieuvriendelijk denken, maar dat ook onze leveranciers zich in die principes kunnen vinden. Het is ook voor die instelling dat we van EcoVadis de Gold Rating hebben gekregen dit jaar. Daarmee wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen over de volledige keten gescreend en beoordeeld.

 

SMARTBIZ: Hoe is het gesteld met duurzaamheid in de werkcultuur van Epson?

 

BRUFFAERTS: Duurzaamheid is een principe dat bij Epson overal wordt doorgetrokken. Ik heb het dan niet enkel over milieuvriendelijkheid, maar ook over de maatschappelijke voelendheid die sterk in de cultuur van Epson verweven zit. Zo hebben we met de recente crisis er als bedrijf alles aan gedaan om geen ongegronde ontslagen te laten vallen, en hebben we zoveel mogelijk geherstructureerd in de plaats. Zo verhuisden we bijvoorbeeld onze kantoren naar locaties met een iets scherpere huurprijs, en kan je nu enkel nog koffie en water drinken op kantoor. We hebben dus bespaard op kleine dingen en de menselijke factor altijd op de eerste plaats gezet.

 

SMARTBIZ: Is printen niet tegenstrijdig met duurzaam ondernemen?

 

BRUFFAERTS: (zucht) Dat is inderdaad iets wat we vaak te horen krijgen, maar niet meer printen is ondenkbaar. Er wordt echter wel anders geprint. Waar we vroeger nog alles afprintten wat we ooit dachten nodig te hebben, printen we nu echt belangrijke zaken zoals contracten. Ook moedigt Epson dubbelzijdig printen aan.

 

Epson beschikt sinds vorig jaar trouwens ook over een ander handigheidje, namelijk de PaperLab. Dat is een product waarmee in huis papier kan worden gerecycleerd. Het papier dat uit je printer komt, steek je – wanneer je het niet meer nodig hebt – in de PaperLab. Het wordt versnipperd en verwerkt tot een gerecycleerd blad papier, dat je dan opnieuw in je printer kan gebruiken.

 

De Epson PaperLab

 

SMARTBIZ: Wat doet u persoonlijk voor het milieu?

 

BRUFFAERTS: (Lacht verbaasd) Ik probeer op mijn ecologische voetafdruk te letten. Zo eet ik bijvoorbeeld enkel fruit en groenten, wanneer hun oogstseizoen aangebroken is. Daarnaast gebruik ik ook weinig plastic en zorg ik ervoor dat ik mijn boodschappen in katoenen draagtassen vervoer. Ook zet ik in het tussenseizoen de kachel niet aan, maar trek ik liever een extra trui aan.