In 2015 vond het schandaal van Volkswagen rond de sjoemelsoftware plaats. Ditmaal lijkt het erop dat autofabrikanten bepaalde milieuvriendelijke technologie achterhouden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Drie jaar geleden kwam aan het licht dat Volkswagen zogenaamde sjoemelsoftware in zijn wagens had verwerkt. Door deze software leken de wagens beter te presteren op uitstoottesten dan in werkelijkheid het geval was. Van echte sjoemelsoftware is geen sprake deze keer, maar Volkswagen hoort ook nu bij de wagenfabrikanten die de mist (of de smog) zijn ingegaan.

 

Dit schandaal komt ook niet van bij Volkswagen alleen. Een aantal andere Duitse wagenfabrikanten zijn er ook bij betrokken, namelijk BMW, Daimler (eigenaar van Mercedes Benz) en VW Group, waaronder Volkswagen, Audi en Porsche vallen. Al deze fabrikanten zouden onderling hebben afgesproken om niet met elkaar te concurreren op het vlak van de ontwikkeling van uitstoottechnologie. Op deze manier zouden de bedrijven kansen hebben ontnomen aan hun klanten om milieuvriendelijkere wagens aan te kopen.

 

In het bijzonder zou het gaan om de ontwikkeling van systemen voor selectieve katalytische reductie voor dieselwagens en roetfilters voor benzinewagens. Deze technologie zorgt ervoor dat de wagens minder schadelijke uitstoot produceren op de baan. Toch deelt de EU mee dat dit schandaal niet gelinkt is aan de problemen met de sjoemelsoftware van drie jaar geleden, ook al hebben beide gevallen een negatieve impact op de luchtkwaliteit en het milieu.

 

Voorlopig kunnen we niets anders doen dan afwachten op de uitkomst van dit onderzoek. Tot slot zijn de exacte gevolgen voor de autoproducten, indien dit waar blijkt te zijn, nog niet bekend.