Herverzekeraarsbedrijf Munich Re gaat sterk inzetten op zijn digitale strategie. Het heeft namelijk softwarebedrijf relayr gekocht voor wel 300 miljoen dollar.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

In het huidige digitale tijdperk is het van groot belang voor ondernemingen om zich hieraan aan te passen. De bekende Duitse herverzekeraar Munich Re heeft dit ook beseft en heeft om die reden softwarebedrijf relayr aangekocht voor een bedrag van $300 miljoen (€260 miljoen). Deze deal zet de groeiende banden tussen financiële diensten en technologiebedrijven duidelijk in de schijnwerpers.

 

De Berlijnse IoT-startup (Internet of Things) relayr werd opgericht in 2013 met het doel om softwareontwikkelaars te ondersteunen op hardwarevlak. De technologie van het bedrijf haalt data uit machines en andere hardware en analyseert die vervolgens om te voorspellen wanneer een machine onderhoud nodig heeft, zodat productieprocessen efficiënter kunnen worden.

 

Torsten Jeworrek, lid van het management van Munich Re, ziet enorm veel mogelijkheden in de samenwerking. Hij deelde mee dat het Internet of Things onze wereld reeds aan het veranderen is en ook invloed kan hebben op traditionele (her)verzekeraars door het ontstaan van nieuwe ondernemingsmodellen, diensten en concurrenten. De verwerving van relayr is voor hem een duidelijk voorbeeld van de digitale strategie van Munich Re. Het bedrijf combineert op deze manier zijn kennis van risico, data-analysevaardigheden en financiële kracht met de technologische expertise van relayr. Door zijn IoT-oplossingen zorgt het ervoor dat bedrijven belangrijke ondernemingsinformatie kunnen verkrijgen waarmee zij hun processen en profijten kunnen verbeteren.

 

Relayr zelf staat ook positief tegenover de samenwerking. Het bedrijf biedt momenteel reeds uitgebreide diensten aan voor industriële bedrijven die willen digitaliseren. Deze verwerving door Munich Re zorgt er daarnaast voor dat het softwarebedrijf zijn innovatieve waarde verder kan ontwikkelen door nieuwe winstmodellen, verlaagde kosten en hogere effectiviteit mogelijk te maken. Het wordt tot slot ook makkelijker voor relayr om klanten te overtuigen dat het een zakenpartner op lange termijn vormt. Deze deal zal dus een positief effect hebben op beide bedrijven.