Na enkele jaren afwezigheid is Google zich aan het voorbereiden om terug naar China te trekken. Door de strenge Chinese wetgeving kan het dit weliswaar niet op zichzelf en is het op zoek naar lokale partners die toegang kunnen geven tot de tweede grootste economie ter wereld.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Na enkele jaren afwezigheid is Google zich aan het voorbereiden om terug naar China te trekken. Door de strenge Chinese wetgeving kan het dit weliswaar niet op zichzelf en is het op zoek naar lokale partners die toegang kunnen geven tot de tweede grootste economie ter wereld. De plannen van het bedrijf om naar China te trekken, werden in de eerste plaats duidelijk door de ontwikkeling van een gecensureerde zoekmachine voor de regio. De ophef rond deze zoekmachine hield Google duidelijk niet tegen, aangezien het nu ook zijn clouddiensten beschikbaar hoopt te maken voor de Chinese markt.

 

China’s strenge cloudwetgeving

Het grootste probleem dat China voorschotelt aan technologiebedrijven zoals Google is de strenge wetgeving. Het land staat in het algemeen al bekend om strenge wetten en op het vlak van clouddiensten is dit niet anders. De wetten verplichten namelijk dat alle clouddata van Chinese klanten zich op geografisch vlak in het land zelf moet bevinden. Hierdoor worden bedrijven gedwongen om lokale datacentra te hebben in China om hun diensten te kunnen aanbieden aan de lokale markt. In de meeste andere landen maakt Google momenteel gebruik van gehuurde computerkracht en internetopslag, waardoor het zijn cloudproducten zoals Drive en Docs kan aanbieden. De werking van die producten wordt hierbij aangestuurd vanuit datacenters van Google zelf. De Chinese wetgeving laat dit echter niet toe, dus moet het bedrijf een andere weg vinden om zijn cloud-producten daar aan te bieden. Amazon en Microsoft, twee cloudconcurrenten van Google, hebben zich reeds kunnen vestigen in China door respectievelijk hun diensten aan te bieden via 21Vianet Group en Beijing Sinnet Technology. Ook Google is van plan een samenwerking aan te gaan met een Chinese partner die zijn diensten kan aanbieden.

 

Met wie gaat Google in zee?

Een Chinese partner is hoogstnoodzakelijk voor Google om zijn cloud in China te krijgen, dat is een feit. De vraag blijft nu welke partner(s) hiervoor in zee zullen gaan met het bedrijf. Het antwoord op die vraag is nog niet zeker, aangezien officiële berichtgeving hierover ontbreekt, maar we kunnen alvast enkele kanshebbers benoemen. Twee bedrijven die zeker in aanmerking komen voor deze samenwerking zijn Tencent en Inspur. De eerste van die twee, Tencent, heeft in januari reeds een gedeelde patentdeal afgesloten met Google wat er alvast op wijst dat de twee bedrijven samen nieuwe technologie zullen ontwikkelen. Daarnaast heeft Tencent eigen clouddiensten en bouwt het aan een ecosysteem van partners dat reeds bestaat uit Cisco Systems Inc., Nvidia Corp. en Deloitte. Via de datacentra van Tencent zou Google in staat zijn om zijn diensten te hosten, waarbij het Chinese bedrijf de service kan aanraden aan bestaande klanten. Ook Inspur heeft een hoogstaande reputatie in China en biedt dataservices aan in het land. Google heeft vooral nood aan die hoogstaande reputatie om makkelijker goedkeuring te kunnen krijgen van de Chinese overheid voor dit project. Zowel Google, Tencent als Inspur hebben tot op heden geen commentaar gegeven over de mogelijke cloud-onderhandelingen.

 

Een (win-)winsituatie

Dat Google veel baat zal hebben bij zijn intrede in de Chinese markt is verre van een discussiepunt. Het land is namelijk de tweede grootste cloudmarkt ter wereld en kan Google een enorme hoeveelheid winst bezorgen. Het voordeel dat China haalt uit deze deal is echter niet meteen zeer duidelijk aangezien het reeds toegang heeft tot gelijkaardige diensten en geen hulpkreet naar Google heeft gestuurd. Een klein voordeel zou zijn dat Googles codeerdatabase voor AI-toepassingen, Tensorflow, efficiënter werkt met producten van het bedrijf zelf. Tensorflow kent een groeiende populariteit in China, maar is tegelijk compatibel met andere clouddiensten, waardoor Google Cloud geen must is voor gebruikers. Op die manier breidt Google zijn actieradius uit op de Chinese markt en garandeert de internetgigant een minimale aanwezigheid op het Chinees grondgebied.