Aloha kan wel eens de nieuwe spraakherkenningssoftware van Facebook worden. Maar zal de software nog een plaats kunnen vinden in deze groeiende markt?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Appresearcher Jane Manchun Wong heeft wederom nieuwe software weten te ontdekken. Deze keer heeft ze via de Facebook-app en de Messenger-app een nieuwe dicteerfunctie gevonden die erop wijst dat het bedrijf werkt aan spraakherkenningssoftware met de naam Aloha. Eerder dit jaar werd er gezegd dat Facebook werkte aan een smartspeaker, maar die plannen zijn (tijdelijk) stopgezet door een gebrek aan vertrouwen in het platform door het Cambridge Analytica-schandaal.

 

Wat de afgewerkte versie van Aloha zal kunnen, heeft Wong nog niet kunnen afleiden uit haar graafwerk in de apps. Wel kon ze al zien dat de software momenteel tekst kan transcriberen in een ruwe gebruikersinterface, maar daar blijft het dan ook bij. Gezien de huidige werking van digitale assistenten, kan dit zeker doorgaan voor een basis die Facebook moet perfectioneren voor ze kunnen werken aan de complexere onderdelen van een digitale assistent. Er is ook nog geen volledige zekerheid of Aloha ook werkelijk een digitale assistent zal worden, maar in de code ontdekte Wong wel reeds dat de software kan verbinden met Wi-Fi- of Bluetooth-toestellen. Het voorlopige logo van Aloha ziet er tot slot uit als een vulkaan.

 

Zelfs als Facebook weet uit te pakken met een eigen digitale assistent, wil dat nog niet meteen zeggen dat deze succesvol zal zijn. Alle grote hardwareproducenten en besturingssystemen hebben deze software reeds en beschikken ook over eigen smartspeakers die hierbij aansluiten. Het meest succesvolle voorbeeld hiervan is Google: hun smartspeakers verkopen momenteel het beste en worden elk ondersteund door Google Assistant. Ook Amazon doet het niet slecht met Alexa en hun smartspeakers. Facebook zal dus een digitale assistent (en op lange termijn ook smartspeakers) moeten ontwerpen die zich op een innovatieve manier onderscheidt van de rest om zich te kunnen vestigen in deze markt.