Netflix moet, zoals alle apps in de App Store, een deel van de appinkomsten afstaan aan Apple. De streamingservice probeert nu deze toeslag te vermijden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Alle apps van derden in de App Store van Apple moeten al jaren een deel van hun appinkomsten aan de technologiereus geven. Netflix verliest momenteel 30% van de inkomsten wanneer via de App Store een nieuw abonnement wordt aangemaakt en 15% van de inkomsten voor vernieuwde abonnementen. Aangezien dit de enige manier is om apps op iOS-toestellen te downloaden, is er voor de meeste ontwikkelaars geen andere mogelijkheid om hun apps te verkopen. Netflix probeert nu toch deze toeslag te vermijden door een nieuwe testfunctie die beschikbaar is 33 landen.

 

Om de toeslag van de App Store te omzeilen gebruikt de streamingservice een eenvoudig trucje. Wanneer gebruikers in onder andere Canada, Australië en Mexico via de App Store een nieuw account willen aanmaken, worden zij automatisch doorgestuurd naar de officiële website van Netflix op hun webbrowser. Het bedrijf ontkent echter dat zij dit doen om de toeslag te vermijden en zegt dat ze simpelweg nieuwe manieren om te abonneren uittesten en steeds proberen de ervaring van hun abonnees te verbeteren.

 

Apple zelf heeft momenteel nog niets ondernomen tegen dit plan van Netflix, maar hier kan in de toekomst zeker verandering in komen. Netflix is immers het eerste bedrijf dat deze toeslag zo probeert te omzeilen.