Apple maakt een einde aan hun App Store Affiliate Program. Voor vele websites was dit de grootste bron van inkomsten, waardoor zij nu op zoek moeten naar een nieuwe manier om te kunnen overleven.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Gisteren heeft Apple uit het niets aangekondigd dat hun Affiliate Program voor de App Store vanaf 1 oktober niet meer zal bestaan. Met dit programma was het mogelijk voor individuen, blogs, YouTubers, etc. om mensen door te verwijzen naar apps in de App Store zodat zij zelf een deel van de opbrengst ontvingen. Deze beslissing betekent hoogstwaarschijnlijk het einde voor sommige websites die grotendeels overleefden op basis van dit soort inkomsten.

 

In hun aankondiging zegt Apple dat hun nieuwe versie van de App Store op zowel iOS als MacOS beschikt over effectievere manieren voor gebruikers om nieuwe apps te ontdekken. Hierdoor heeft Apple naar eigen zeggen geen nood meer aan het Affiliate Program. Vanaf 1 oktober zal de App Store dan ook geen deel meer uitmaken van dit programma. Apple Music, Movies, Books en TV mogen daarentegen wel blijven genieten van het Affiliate Program.

 

Voor vele websites was deze aankondiging een zware klap in het gezicht, aangezien zij momenteel kunnen bestaan dankzij deze inkomsten. Vorig jaar heeft Apple reeds gesnoeid in dit programma door het inkomstenpercentage te verlagen van 7% naar slechts 2,5%. Door deze beslissing moesten recensiesites zoals TouchArcade al zoeken naar oplossingen om te kunnen blijven bestaan, maar zonder het Affiliate Program zijn ze ten dode opgeschreven.

 

Leden van het Affiliate Program hebben al contact opgenomen met Apple omtrent deze beslissing en wachten voorlopig nog op een reactie. Het lijkt er echter op dat Apple het volste vertrouwen heeft in de discover-functie van hun nieuwe App Store en niet zal terugkomen op hun beslissing. Hoe (en of) bepaalde leden van dit programma verder kunnen bestaan, blijft nog een raadsel.