Trailers van een film zijn een handige poging om je aandacht te grijpen en om potentieel publiek te ronselen, maar veel meer dan een verzameling van de highlights van de nieuwste bioscooprelease zijn ze niet. Zijn we allemaal niet al eens superenthousiast geweest over een film, die uiteindelijk maar een slap afkooksel bleek te zijn van grootsere Hollywoodproducties van weleer?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Diep leren over films 

 

Onderzoekers bij 20th Century Fox gaan echter nog een stapje verder in hun zoektocht naar de aandacht van het toch zo volatiele publiek. Nu hebben ze een deep learningsysteem ontwikkeld dat kan voorspellen wie waarschijnlijk een film zal bekijken gebaseerd op de trailer.

 

Dankzij een training die honderden trailers linkt aan bezoekersaantallen, kan de AI een link leggen tussen bepaalde visuele elementen in trailers (zoals kleuren, gezichten, landschappen en de belichting) en hoe goed die film het doet bij bepaalde bevolkingsgroepen. Zo genereert een trailer met veel dialoog en warme kleuren een ander soort publiek dan eentje met flashy kleuren en veel actie.

 

Die deep learningmethode wordt trouwens al toegepast, want hoewel Fox gebruik maakte van bestaande films als referentiepunt, slaagde het er ook in om het succes van komende films te voorspellen.

 

De methode staat wel nog niet helemaal op punt. Zo geeft het geen enkele tijdsindicaties en gebruikt Fox opeens een explosie na een wild car chase. Daarnaast zou het best ook gebruik maken van een combinatie van tekst en beeld, zodat het publiek een beter idee zou krijgen van het verhaal.

 

Ook proactief 

 

Maar Fox is niet verlegen om meer praktische toepassingen. De kunstmatige intelligentie kan ook trailers mee helpen vormgeven waarvan Fox weet dat die zullen aanslaan bij het verhoopte publiek. Zo zullen trailers die specifiek inspelen op een bepaald soort publiek steeds vaker voorkomen.

 

In het streamingtijdperk is dat broodnodig aangezien bioscopen steeds vaker om hun kijkers moeten vechten. Die kunnen immers ook gewoon thuisblijven en Amazon of Netflix bekijken.

 

Dat laat zich de laatste tijd sterk voelen in Hollywood. Steeds meer sterren maken de overstap naar Netflixseries en sommige scripts maken al geen kans meer om geproducet te worden omdat er geen duidelijke winstgarantie meer is.

 

Historische dieptepunten 

 

Begin dit jaar kopte The Verge nog dat Amerikaanse en Canadese bioscoopcijfers van 2017 een historisch dieptepunt bereikt hadden. De bioscoopopkomst van 2017 had volgens Bloomberg al minstens 25 jaar nog nooit zo’n dieptepunt gekend.

 

Box Office Mojo schat dan weer dat er bijna 6% minder tickets verkocht werden dan het jaar voordien, en dat de opbrengsten met 2,7 procent gedaald waren tegenover 2016.

 

Ook in Vlaanderen laat een dergelijke trend zich voelen. Zo maakten in 2017 sommige Vlaamse films wel furore op internationale filmfestivals, maar lokken ze bar weinig publiek in hun thuisbasis. In februari organiseerde de Unie van Regisseurs een colloquium waarop de federatie zich luidop afvroeg of de Vlaamse regisseurs nog wel films moeten maken waar niemand naartoe komt.

 

In 2016 tekenden de Vlaamse bioscopen volgens De Morgen een daling op van 8,22 procent tegenover het jaar voordien. Ook de totale omzet daalde met bijna 6 procent.

 

Ook 2017 lag in die lijn. Hoewel de verklaringen voor het slechte filmjaar toen werden gezocht bij de warme zomer en de recente aanslagen van maart 2016, is het niet ondenkbaar dat ook de streamingplatformen de Vlaamse cinema aan het nekken zijn. Vooral Jan Verheyen kaartte die gewijzigde context en nieuwe actoren als Netflix aan op het Colloquium van de Unie van Regisseurs.

 

Kanttekeningen

 

Dat Fox nu met een AI-toepassing komt voor trailers, is misschien een goede zaak voor Hollywood blockbusters van Amerikaanse makelij, maar zou ervoor kunnen zorgen dat nationale filmculturen – die nota bene niet altijd over de hoogste budgetten beschikken –  steeds meer weggeconcurreerd dreigen te worden.

 

Ook dienen er vragen gesteld te worden bij de segmentering en de visering van doelgroepen waarop een trailer wordt losgelaten. Zullen die werken zoals bepaalde ads op Facebook, of zal het allemaal wat democratischer te werk gaan?