Nieuws

Beursnieuwkomer Spotify behaalt bedrijfsdoelen

De marktleider onder streamingplatforms Spotify, heeft in haar tweede kwartaal 10 procent meer betalende abonnees erbij gekregen en laat weten goed op weg te zijn om haar jaardoelen te behalen.

 

Daarbij minimaliseerde de streaminggigant de berichtgeving dat het in de verenigde Staten steeds meer aan invloed aan het inboeten was ten nadele van Apple Music.  

 

De rapporten toonden aanvankelijk tegenstrijdige resultaten. Uiteindelijk raakte dan toch bekend dat de aandelen van de streaminggigant donderdagochtend een piek van 170 euro bereikt hadden. 

 

Het is het tweede rapport sinds het Zweedse streamingbedrijf haar intrede op de beurs heeft gemaakt. Spotify laat weten dat het grootste aandeel van haar inkomsten te wijten was aan betalende abonnees. Die abonnees namen van maart tot juni toe met 8 miljoen: van 75 miljoen tot 83 miljoen abonnees.  

 

Spotify lanceerde haar streamingdienst een tiental jaar geleden. Het aantal abonnees groeit vandaag de dag exponentieel aan, en ook de muziekindustrie heeft Spotify nu ook erkend. Aanvankelijk was die sceptisch. Daarna heeft de industrie echter ingezien dat Spotify een veilige manier is om winst te boeken en zich tegelijk aan te passen aan het digitale tijdperk.  

 

Spotify krijgt wel sterke concurrentie van Apple. Die heeft een uitgebreide klantendatabase als competitief voordeel. 

 

Medeoprichter en CEO van Spotify Daniek Ek zegt dat klantverloop (dat is het aantal klanten die hun abonnement opzeggen) beperkt is gebleven tot 4 procent in de Verenigde Staten en 5,1 procent wereldwijd.  

 

Spotify liet weten dat dat lager klantverloop ook grotendeels te danken was aan de groei in familiepaketten en studentendeals. Daarnaast is Spotify ook een samenwerking aangegaan met Hulu, wat ook een impact op dat cijfer heeft gehad.  

 

De GDPR heeft op de Europese Spotify-markt een zekere invloed uitgeoefend op de tweede kwartaalcijfers. De grootste winstdaling is echter voorbij. CFOBarry McCarthy wou daarover het volgende kwijt: “Spotify heeft wat turbulentie ervaren zo’n twee weken geleden, redelijk laat in het tweede kwartaal. Daardoor kwamen we onder druk van reclamefirma’s om meer gegevens over onze gebruikers vrij te geven”, aldus McCarthy.

 

“Toen duidelijk werd dat we voet bij stuk zouden houden, konden we blijven doorgaan, en ons terug focussen op winst maken”, vertelt McCarthy.

 

Spotify is het eerste Europese bedrijf dat het opneemt tegen grote Amerikaanse rivalen zoals Apple, Amazon en Google.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business