Nieuws

UPDATE: Facebook mikt op China … (of toch niet)

De sociale mediagigant richt nu ook een dochtermaatschappij op in China, hoewel het sociale medianetwerk zelf niet toegestaan is in het land.

 

De Chinese overheid censureert buitenlands nieuws, zoekmachines, en sociale netwerken zoals Twitter, Google en Facebook. Whatsapp – dat ook van Facebook is – werd vorig jaar ook nog door de Chinese overheid geblokkeerd.

 

Volgens een rapport van Reuters richtte Facebook nu een dochtermaatschappij op in China met een startkapitaal van 25 miljoen euro. De nieuwste uitvalbasis van Facebook zal gevestigd zijn in Hangzhou, waar ook het hoofdkwartier van de Chinese e-commercereus Alibaba ligt.

 

Facebook-CEO Mark Zuckerberg wil al sinds jaar en dag een vestiging in China oprichten, ondanks de vele censuurregels die er in het land heersen.

 

De dochtermaatschappij zal voornamelijk gefocust zijn op nieuwsproductie, al liet Zuckerberg weten dat het momenteel “nog lang zal duren voor Facebook effectief iets kan verwezenlijken.”

 

Facebook volgt met haar dochtermaatschappij in de voetsporen van andere technologiegiganten zoals Google, dat wel arbeiders in China tewerkgesteld heeft hoewel de zoekmachine bij wet verboden is in China.

 

Oculus, de VR-onderneming van Facebook, heeft ook een kantoor nabij Shanghai, wat slechts op twee uurtjes van Hangzhou ligt.

 

Het Chinese succes van Facebook was echter maar van korte duur. De New York Times laat weten dat de vergunning voor het dochterbedrijf nu is ingetrokken door de Chinese regering. Nochtans stond op de database van de Chinese overheid urenlang te lezen dat Facebook de toestemming had gekregen om een dochterbedrijf op te richting in China. Zo’n anderhalf uur geleden verdween de registratie van de database en werden verwijzingen naar het Facebook-bedrijf gecensureerd in de Chinese media.

 

Het incident toont aan hoe moeilijk het is om als buitenlands technologiebedrijf voet aan wal te krijgen in China. Hoewel Facebook al lang hoopte op een samenwerking met China, lijkt zelfs de aanwezigheid van Facebook een politiek heet hangijzer.

 

Andere technologiebedrijven deden het Facebook wel al voor. Zo opende Google er een AI-centrum en investeerde het 470 miljoen euro in de Chinese e-commercegigant JD.com. Ook LinkedIn heeft haar aanwezigheid in China weten te behouden door braafjes zaken te censureren wanneer de Chinese regering daarom vraagt.

 

Zuckerberg heeft nochtans een sterk charmeoffensief ingezet. Zo vroeg hij tijdens een staatsdiner met Xi Jinping om een Chinese naam voor zijn eerstgeboren kind, praat hij vlot Mandarijns en jogde hij twee jaar geleden gezwind over het met smog omringde Tiananmenplein.

 

Het heeft allemaal niet mogen baten. De Chinese overheid is erg gedecentraliseerd en bestaat uit verschillende provincies, steden en ministeries die elkaar bekampen om meer invloed. Facebook lijkt een speelbal te zijn geworden van die actoren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business