Barco heeft een ietwat minder goede eerste jaarhelft achter de rug, maar blijft niet bij de pakken neerzitten. De beeldschermengigant mikt voor haar tweede jaarhelft namelijk op de Chinese markt.

Advertentie

 

Een moeizame start  

 

Barco heeft het de afgelopen maanden niet zo makkelijk gehad. Een van de redenen daarvoor was de zwakkere dollar. Een andere reden was dat Europese en Amerikaanse bedrijven niet meteen de klassieke projectoren wilden vervangen door laserprojectoren.

 

Daar komt nu stilaan verandering in. De contracten met Kinepolis en Cineworld zijn daar al een voorbeeld van, maar het blijft voorlopig nog gissen naar wanneer de markt volledig op gang komt.  

 

De blik oostwaarts  

 

Barco kijkt daarvoor oostwaarts, in de richting van China. De beeldschermengigant ziet in de Aziatische tijger en Zuid-Amerika voor de komende vier jaar ruimte voor 40.000 extra bioscoopschermen. Daarbij valt op dat vooral ook de middelgrote steden nu ook vragende partij worden van bioscoopschermen. Zo berichtte De Tijd.

 

In de eerste jaarhelft zette Barco een joint venture op met drie Chinese partners; Appotronics, China Film Group en Citic. De samenwerking is erop gericht om mee te surfen op de vervangingsgolf van de huidige klassieke projectoren naar laserprojectoren.  

 

Bedrijfstoepassingen  

 

China is ook een waarschijnlijke partner voor de twee andere bedrijfstakken van Barco, namelijk bedrijfstoepassingen en medische beeldvorming. Barco wil Clickshare, het toestelletje waarmee je nu ook je laptops kan verbinden met een projectiescherm.  

 

Medische beeldvorming  

 

Naast de bedrijfstoepassingen die Barco wil hard maken China, zet het beursgenoteerde bedrijf ook sterk in op medische beeldvorming. Daarvoor was een aanwezigheid in China echter vereist, en dus heeft Barco nu ondertussen een vestiging nabij Shanghai. Dat zorgt ervoor dat er in China meer mensen bij Barco worden aangeworven dan in België.  

 

Handelsoorlog VS en China  

 

Barco heeft een afzetmarkt in zowel China als de VS, twee landen die momenteel met elkaar in een steeds penibelere handelsoorlog verwikkeld liggen. Dan rijst al snel de vraag of Barco niet blootgesteld zal worden aan die Amerikaans-Chinese perikelen.  

 

Volgens CEO Jan De Witte is die impact beperkt. “We zitten helemaal niet in de vuurlinie. Op basis van de recentste lijst met tarieven zien we een impact van 1 procent op onze omzet.” Al bij al valt die impact nog mee. Barco kiest er namelijk expliciet voor om in China alleen voor China te produceren.  

Advertentie